Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Registrace OSVČ na úřadech

V případě že se podnikatel (OSVČ) kompletně nezaregistruje v rámci systému CRM, musí si zajistit registraci samostatně, a to u institucí: zdravotní pojišťovna, okresní správa sociálního zabezpečení, finanční úřad.

Zdravotní pojišťovna

Podnikatel, který je OSVČ, je povinen oznámit příslušné zdravotní pojišťovně zahájení a ukončení samostatné výdělečné činnosti nejpozději do 8 dnů ode dne, kdy tuto činnost zahájil nebo ukončil. Podnikatel provozující svou podnikatelskou činnost na živnostenském oprávnění, splní tuto povinnost i tehdy, učiní-li oznámení příslušnému živnostenskému úřadu.

Za zahájení výdělečné činnosti se považuje okamžik, kdy se činnost začne provozovat s cílem "mít příjem" (tj. objednávky, fakturace, uzavření smlouvy apod.).

Za zahájení výdělečné činnosti se nepovažuje pouhé získání živnostenského nebo jiného oprávnění k provozování samostatné výdělečné činnosti.

 

 

Finanční úřad

Podnikatel, který obdrží povolení nebo oprávnění k podnikatelské činnostinebo začne provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost, je povinen do 30 dnů podat přihlášku k registraci u místně příslušného správce daně (finančnímu úřadu). Tato lhůta začne běžet následující den po dni právní účinnosti povolení nebo oprávnění k podnikatelské činnosti nebo po dni, kdy začne provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost. Pro účely tohoto zákona se rozumí dnem právní účinnosti den, kdy je podnikatel podle příslušných předpisů oprávněn začít vykonávat podnikatelskou činnost.

Podnikatel, který podniká na základě živnostenského oprávnění, splní tuto povinnost též tehdy, podá-li přihlášku nebo učiní-li oznámení na živnostenském úřadu. Poplatník je povinen oznámit správci daně do 30-ti dnů zřízení stálé provozovny a její umístění na území České republiky. Zpravidla 30 dnů před zrušením této stálé provozovny oznámí tuto skutečnost správci daně. Podnikatel je jako plátce daně povinen podat přihlášku k registraci u správce daně nejpozději do 15-ti dnů od vzniku povinnosti srážet daň nebo zálohy na ni nebo daň vybírat, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

  

Okresní správa sociálního zabezpečení (OSSZ)  

Oznamovací povinnost

Podnikatel OSVČ nebo spolupracující osoba je povinna oznámit příslušné okresní správě sociálního zabezpečení den:

  • zahájení (znovuzahájení) samostatné výdělečné činnosti nebo spolupráce při výkonu samostatné výdělečné činnosti s uvedením dne, od kterého je oprávněna tuto činnost vykonávat, spolupracující osoba je současně povinna oznámit též jméno, příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo OSVČ, s níž spolupracuje,
  • ukončení samostatné výdělečné činnosti,
  • zániku oprávnění vykonávat samostatnou výdělečnou činnost,
  • od kterého nevykonává zaměstnání, nemá nárok na výplatu invalidního důchodu a rodičovského příspěvku, přestala osobně pečovat o osobu mladší 10 let, která je závislá na péči jiné osoby ve stupni I (lehká závislost), nebo o osobu, která je závislá na péči jiné osoby ve stupni II (středně těžká závislost) nebo ve stupni III (těžká závislost) anebo ve stupni IV (úplná závislost), nemá nárok na výplatu PPM z důvodu těhotenství a porodu, pokud PPM náleží z nemocenského pojištění zaměstnanců, přestala vykonávat vojenskou (civilní) službu, přestala být nezaopatřeným dítětem, pokud ohlásila a doložila vznik těchto skutečností pro účely výkonu vedlejší samostatné výdělečné činnosti.

Termín oznamovací povinnosti

Výše uvedené povinnosti je OSVČ povinna splnit nejpozději do 8. kalendářního dne měsíce následujícího po měsíci, v němž nastala skutečnost, která zakládá tuto povinnost.

Tiskopisy pro oznamovací povinnost

Předepsané tiskopisy pro podnikatele jsou k dispozici na každé Okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) nebo v elektronické podobě na portálu OSSZ.

Místní příslušnost OSSZ

Místní příslušnost správy sociálního zabezpečení se řídí místem trvalého pobytu OSVČ nebo místem hlášeného pobytu v ČR, jde-li o cizince, a to pro následující účely:

  • vedení evidence pro účely důchodového pojištění OSVČ,
  • kontrolu plnění povinností plátců pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,
  • vybírání pojistného na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti,
  • vydávání potvrzení pro OSVČ o výši zaplaceného pojistného na důchodové a nemocenské pojištění, vráceném přeplatku na pojistném a vyplacených dávkách nemocenského pojištění pro účely nároku na dávky státní sociální podpory.

Pokud nemá OSVČ místo trvalého pobytu na území ČR, popřípadě, jde-li o cizince, řídí se místní příslušnost místem hlášeného pobytu. Nebude-li mít OSVČ v ČR trvalý ani hlášený pobyt, pak se místní příslušnost určí podle místa výkonu samostatné výdělečné činnosti. Je-li několik míst výkonu samostatné výdělečné činnosti, je místně příslušná OSSZ, v jejímž obvodu podle prohlášení fyzické osoby převažuje výkon samostatné výdělečné činnosti.

Podnikatel, který zaměstnává osoby uvedené v § 5 odst. 1 písm. w) a x) zákona o důchodovém pojištění, je povinen na předepsaném tiskopisu oznámit okresní správě sociálního zabezpečení den zahájení jejich pracovní činnosti, a to do 8 dnů ode dne jejího zahájení, a den skončení jejich práce také do 8 dnů. Podnikatel zaměstnavatel je povinen písemně ohlásit okresní správě sociálního zabezpečenízměnu údajů uvedených na oznámení podle věty první, a to do 8 dnů ode dne, kdy tato změna nastala.

 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!