Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Vstupní a výstupní bariéry na trhu

Jsou-li vstupní i výstupní tržní bariéry vysoké, je potenciální zisk rovněž vysoký, ale v případě neúspěchu hrozí riziko ekonomicky náročných bariér výstupu. Pokud jsou obě bariéry nízké, firmy mohou do odvětví snadno vstoupit i vystoupit, ale segment zpravidla skýtá pouze omezenou výnosnost. Jsou-li vstupní bariéry nízké a výstupní bariéry vysoké, bývá výsledkem nevyužívání kapacit a stagnace příjmů.

Bariéra vstupu na trh je soubor podmínek, které v tržním prostředí musí subjekt splnit, aby se mohl zařadit do konkurence mezi už zavedené společnosti. Část těchto faktorů lze buď vlastnit/produkovat, nebo si je pronajímat. Vstupní bariéra je rozhodujícím faktorem určujícím strukturu trhu v daném odvětví. Její výše může způsobovat oscilaci v rozpětí od stavu dokonalé konkurence až po monopol.

Omezení vstupu na trh mohou být v extrémních případech absolutní – legislativní nařízení, že na daném trhu může působit pouze jedna společnost vlastněná státem. Na druhé straně jsou příklady, kdy jsou náklady minimální – osoby samostatně výdělečně činné realizující drobné zakázky (např. copywriting).

Vstupní bariéry

  • úřední náležitosti (založení firmy)

  • finanční prostředky a financování (základní jmění)

  • zázemí a pozemky (sídlo firmy)

  • lidské zdroje (kvalifikovaný personál)

  • funkční firemní infrastruktura

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • distribuční síť (dodavatelé, obchodní partneři)

  • náklady na marketing

  • administrativní a legislativní náležitosti (licence, koncese, patenty)

  • státní nařízení a možnosti (dotace, penalizace, daně)

Výše vstupních a výstupních bariér jsou ovlivňovány stupněm konkurence v oboru. Vysoká vstupní bariéra snižuje pro potenciálního konkurenta přitažlivost vyhlédnuté aktivity a drží ho v dostatečné vzdálenosti od zisků v segmentu.

Ovšem bez problémů není ani vystoupení z trhu. I opuštění trhu může zabrat čas a vyvolat více náklady. Je třeba uvážlivě volit čas, kdy je vhodné trh opustit, případně přijmout opatření, která potíže zmírní.

Výstupní bariéry

  • nevyužité výrobní prostředky

  • závazky vůči zákazníkům, věřitelům

  • ručení za výrobky, náhradní díly, sklady a servis

  • ústup z povědomí zákazníků a zhoršení pověsti

  • propouštění pracovníků s odstupným

  • náklady na přeskupení výroby

  • vládní opatření

  • vysoká míra vertikální integrace

  • nízká hodnota majetku

  • citové bariéry 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!