Vadné zboží? Od roku 2014 ho pravděpodobně nikdo nevymění. Jak tedy špatné zboží reklamovat?
Došla Vám zimní bunda, u které nejde zapnout zip? Nezoufejte, v zimě nebudete muset mrznout. I podle nového zákoníku je takováto reklamace uznána. Platí zde však několik změn od dosavadního posuzování reklamací.
Zákazník není oprávněn požadovat výměnu zboží. Ve výše zmíněném případu by se u bundy pouze vyměnil zip. Nový zákoník slibuje ochranu zájmů podnikatelů. Pokud lze vadu na zboží odstranit, výměna nepřipadá v úvahu. Pouze u neodstranitelných vad je požadování výměny umožněno.
Ano, podnikatelé jsou jistě potěšeni. Ale co zákazníci? Na ty nový zákoník myslel též. Zákoník vsadil na jistotu. Slevy. Pokud spotřebitel uslyší slovo „sleva“, je spokojenost na blízku. V našem výše uvedeném případu by spotřebiteli byla poskytnuta sleva, pokud by si zip opravil sám. Jste-li zruční, představuje to velkou výhodu.
Poskytnutí slevy je výhodou i pro obchodníky, kteří nemusí platit výdaje na dopravu. Šetří to čas jak zákazníkovi (v případě 30 denní lhůty při reklamaci) tak i firmě.
Je tu však jedno zásadní ALE… Pozor, ať si vlastní opravou nezpůsobíte ještě větší škody. Prodejce by takovou vadu neuznal.
Další změnu občanský zákoník vidí v koupi nemovitosti. Chrání zájmy kupujícího, který jedná v dobré víře… tedy s důvěrou. Pokud kupující koupí nemovitost od vlastníka zapsaného v katastru nemovitostí a později se ukáže, že skutečným majitelem je někdo jiný, kupujícímu zůstává vlastnické právo.
Nový občanský zákoník přináší do podnikatelské sféry změny. Jeho účinnost však není prozatím přesně určena.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy