Klastr je seskupení firem daného odvětví. Důvod vzniku je jednoduchý, jde o posílení konkurenceschopnosti.
Jsou místně koncentrované v jednom či několika regionech. Specializují se v konkrétním průmyslovém odvětví. Například mastný klastr – specializuje se na chov skotu, jatka, výzkum, krmivo…
Klastry mohou být znalostní či tradiční.
Jedná se o tzv. Porterův diamant. Musí existovat:
1. Podmínky na straně vstupu
2. Firemní strategie a rivalita
3. Podmínky na straně poptávky
4. Navazující a podpůrné odvětví
1. Jsou vedeny veřejnými leadery
2. Spolupráce a soutěž
3. Existují silné vazby mezi firmami
1. Založeny na hodnotném řetězci – síť dodavatelských vazeb
2. Založeny na kompetencích – informační technologie a SW
Má za účel zjistit, které firmy mají potenciál. Studie se zabývá cíli, členy klastru a jejich vazby, přínos klastru pro členy, složení řídící skupiny a složení klastru.
Klastry se financují dle sektorů.
1. Soukromý – firmy se financují sami, členské příspěvky
2. Soukromý a veřejný – finance od firmy i státu
3. Veřejný – financování z fondu EU – z Operačního programu průmyslu a inovace
Druhy klastrů: Existují obuvnické klastry, dřevařské klastry, letecké klastry, audiovizuální klastry. Podporou klastrů se zabývá agentura CzechInvest.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy