Je vám český trh už příliš malý a rádi byste pronikli na trhy zahraniční? Víte, jakým způsobem to můžete učinit?
Na výběr máte hned několik různých možností, jak na cizí trhy proniknout. Liší se hlavně mírou rizika a také případných výnosů, kterých můžete dosáhnout. Na výběr je od prostého dodávání zboží do zahraničí až po založení firmy na cizím území.
Pokud se rozhodnete pouze dodávat zboží do zahraničí, pak je třeba se ještě rozmyslet nad marketingovými aktivitami, které budou vývoz zboží doprovázet. Nejedná se tedy o vstup bez jakýchkoliv investic. Případně je také třeba vyvážené výrobky a služby přizpůsobit místnímu trhu. Vyvážet můžete několika různými způsoby. Nabízí se například nejrůznější typy prostřednických vztahů, kdy dotyčný subjekt podniká na své vlastní riziko a svým jménem. Taková přítomnost na cizím trhu je výhodná hlavně pro menší a střední podniky. Takto je možné využívat nižších nákladů na oběh výrobků. Využít můžete například smlouvu o obchodním zastoupení, případně o zastoupením výhradním, kdy je možné využívat již zavedené distribuční cesty. Nebezpečí této cesty spočívá v zablokování těchto trhů tehdy, když se prostředník o trh nestará dobře a dobré jméno firmy nebo výrobku poškodí.
Dalším stupněm účasti na cizích trzích je podnikání společně s jinou firmou (tzv. join ventures), nebo založení nové společnosti v cizí zemi. Pro podnikání v Evropské unii lze využít značnou podporu státu, díky které získáte nejrůznější poradenství, případně možnost vybrat si svého partnera na zahraničním trhu. V případě založení společnosti v cizí zemi je však nutné se pečlivě seznámit s místními zákony, které mohou být odlišné například v uznávání živností atd. Jde o formu, kdy podnikáte na vlastní riziko a vlastním jménem a jedná se tedy o vstup na cizí trhy nejnákladnější a nejsložitější, ale případně s nejvyššími zisky.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy