Právě se nacházíte: Domovská stránka Provoz firmy Ukončení podnikání Prodej podniku - kdy, jak?
Získejte radu od našich odborníků zdarma!
<
Petra Vitinová
Petra Vitinová
založení společnosti
Petra Vitinová
založení společnosti
Zaslat dotaz
Máte dotaz na našeho odborníka?

Zeptejte se nyní a dostanete odpověď zdarma!

Aleš Krabs
Aleš Krabs
tvorba webu
Aleš Krabs
tvorba webu
Zaslat dotaz
Máte dotaz na našeho odborníka?

Zeptejte se nyní a dostanete odpověď zdarma!

Robert Knotek
Robert Knotek
internetový marketing
Robert Knotek
internetový marketing
Zaslat dotaz
Máte dotaz na našeho odborníka?

Zeptejte se nyní a dostanete odpověď zdarma!

>

Podnikejsnadno.cz

Prodej podniku - kdy, jak?

25. 11. 16:43

Chystáte-li se prodat svůj podnik, ať už proto, že nechcete v oboru podnikat, nebo že jste dostali zajímavou nabídku od potenciálního kupce, měli byste si rozvážit, co přesně a jakou formou chceme prodat. Pod pojmem podnik se totiž skrývá nejen majetek a závazky, ale také právní subjektivita či značka.  

Nejednodušší cesta je prodat podnik se vším všudy. Na základě smlouvy se prodávající vzdá ve prospěch kupujícího obchodního podílu, inkasuje dohodnutou částku a definitivně přestane být majitelem. Při této variantě není třeba složitých smluv a účtování a bývá také pro prodávajícího daňově výhodnější. 

Složitější variantou je prodat majetek podniku nebo jeho samostatně fungující část včetně závazků, které s nimi souvisí, ale ponechat si firmu jako právní subjekt, kapitál a také ostatní závazky. Tato varianta se hodí tehdy, máte-li s firmou ještě nějaké plány, například když chcete jen změnit obor podnikání, nebo chcete prodat zvlášť jen nejlukrativnější nebo naopak problémovou část. Někdy může být také výhodnější prodat podnik po částech a na konci jej pak zlikvidovat jako „čistý“.  

Ať už ve vašem případě preferujete tu či onu variantu, je dobré vyhledat pomoc odborné firmy, specializované na prodej podniku. U druhé varianty je odborná asistence téměř nezbytná, neboť konkrétní řešení prodeje majetku zahrnuje spoustu složitých právních, účetních a daňových otázek. I při první variantě však mohou být specialisté užiteční.

Specializovaná firma pomůže prodávajícímu se vstupní analýzou, která vyhodnocuje stav a kondici podniku, pomůže s oceněním firmy, připraví potřebné audity a připraví harmonogram, podle kterého by měl prodej běžet. Významnou roli mohou sehrát tito specialisté při oslovení potenciálního investora. Asistence odborníků vás sice bude něco stát, ale platí, že dobře připravený prodej je nejlepší obrana, jak neprodat podnik pod cenou. 

Nejsme-li limitovaní okolnostmi, platí pro prodej firmy, že by měl proběhnout v období, kdy podnik roste, ale ještě není na vrcholu, pak lze dosáhnout skutečně dobré ceny. Pro investora je důležité, aby si dovedl představit budoucnost firmy, kterou kupuje. 

Klíčová bitva o cenu se však odehrává až při samotném jednání s potencionálním kupcem. Na jednání byste měli být co nejlépe připraveni. Měli byste mít k dispozici co nejpečlivější data o firmě, výsledky hospodaření, analýzy apod., případně byste si je měli umět rychle opatřit. Počítejte s tím, že investor se bude snažit cenu srazit a bude mít řadu všetečných otázek. Seriózní, poučené a přesné informace o vaší firmě vám pomohou tento tlak ustát.

 

Líbí se Vám článek?
Výhody pro Vás
1
Možnost pokládat dotazy odborníkům a jejich odpovědi přímo Vám zdarma!
2
Veřejný profil Vás nebo Vaší firmy na podnikátorovi zdarma!
3
Velké množství slev na služby Podnikátora!
4
Užitečné informace e-mailem z témat, které si sami nadefinujete!
Registrovat se cca 30 vteřin
Ke stažení

Zpracovávám...