Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Účetní doklady

Účetní doklady jsou průkazné účetní záznamy, se kterými účetní jednotka pracuje při účetních nebo hospodářských operacích. Úprava účetních dokladů se nachází ve dvou zákonech - v zákoně o účetnictví a v zákoně o daních z příjmů. Právě zákon o účetnictví stanovuje povinné náležitosti účetních dokladů. Nijak se však nezaměřuje na jejich formu nebo typ.

Nejznámější typy účetních dokladů

Bez účetních dokladů není možné provádět operace v účetní knize, v deníku ani na jednotlivých účtech. Doklad musí být označen tak, aby zajišťoval zpětnou vazbu, která bude vždy dohledatelná. V praxi se můžeme setkat například s přijatou fakturou, vydanou fakturou, příjmovým pokladním dokladem, výdajovým pokladním dokladem nebo bankovním výpisem. Dále účetní jednotka využívá vnitřní neboli interní doklady - příjemky, výdejky či výplatní listiny.

Povinné náležitosti účetního dokladu

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Každý účetní doklad by měl být průkazně označen, například zkratkou a číslem, musí na něm být uveden účetní případ včetně jednotlivých účastníků, dále informace o peněžní částce a množství. Mezi další nezbytné náležitosti patří také okamžik vyhotovení účetního dokladu a jeho uskutečnění. Poslední náležitostí je podpisový záznam osob, které nesou odpovědnost za účetní případ a jeho zaúčtování.

Vyhotovování a opravy

Dle zákona je povinnost vyhotovovat účetní doklady bez zbytečného odkladu. Informace na nich uvedené musejí být jednoznačné, aby bylo možné snadno určit jejich obsah.

Účetní doklad by měl být vyhotoven do 15 dnů ode dne uskutečnění zdanitelného plnění. Zápis musí být proveden trvale, splňovat nezbytné náležitosti uvedené výše a také musí být ve fyzické - tištěné podobě. To znamená, že nestačí mít doklad pouze uložený v počítači.

Opravy provádíme dvěma způsoby. Můžeme buď vystavit nový opravný účetní doklad, nebo změny vyznačit na dokladu původním. Opravy však nesmějí vést k neúplnosti nebo neprůkaznosti v účetnictví. Proto je provádíme vždy pečlivě, například chybný údaj přeškrtneme tak, aby se zachovala jeho čitelnost a na volné místo uvedeme údaj nový. Ten je potřeba opatřit datem a podpisem člověka, který opravu provedl. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!