Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Jsou vaše stránky použitelné?

Nejsnazší cestou, jak se přesvědčit o použitelnosti webových stránek vaší firmy je posadit k nim někoho, kdo o vašem webu vůbec nic neví a nechat ho provést několik základních úkonů, které obyčejně provádí běžný zákazník: najít zboží nebo službu a objednat si je, rychle dohledat informace o firmě, objevit kontaktní telefon či e-mail apod. Pakliže se testovaný pohybuje na webu jako ryba ve vodě, vše je zřejmě v pořádku. Co však když tomu tak není? Můžete se pokusit přijít na chybu sami, nebo se obrátit na odborníky. 

Testování použitelnosti webu je rozmáhající se obor. Zaměřuje se na analýzu toho, co je na webových stránkách koncipováno správně a co naopak špatně. Pro firmy, jimž zdánlivě bezdůvodně klesá návštěvnost webu, může být odborná rada vítaná, neboť příčin může být celá řada. Ty nejčastější jsou: přehlednost, grafika, navigace a obsah.  

Jsou-li vaše stránky pro návštěvníka nepřehledné, bývá nejčastěji na vině špatné rozmístění prvků na stránce. Uživatel pak kvůli tomu nemůže najít hledanou informaci. Tvůrci webu by se měli smířit s tím, že běžný návštěvník stránek vyznává určité standardy (například že logo firmy najde vlevo nahoře), pakliže jsou narušeny, hůře se orientuje.  

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Orientaci na webu může ztížit i grafika. Na jedné straně stojí elementární chyby, jako nevhodné styly a barvy písma či nepřehlednost v členění textu, na straně druhé pak grafická vyumělkovanost. Odklon od účelnosti se u webu většinou nevyplácí. Graficky efektní stránky sice mohou dobře vypadat, na druhou stranu je tu riziko, že se návštěvníkovi budou špatně zobrazovat. Nebo se zobrazí dobře, ale zmatou ho, neboť na novinky jednak není zvyklý, a pak ho oddalují od cíle, který hledá.  

Špatně fungující nebo špatně označené odkazy a navigace jsou dalším prvkem, který dovede návštěvníka stránek spolehlivě odradit. Odkazy by měly být graficky zvýrazněné, podtržené a měla by se u nich při přiblížení se myší zobrazovat ručička, která uživateli potvrdí, že se skutečně jedná o odkaz. Navigace by pak měla uživateli pomoci najít co nejefektivnější cestu za hledaným cílem a v každé chvíli také co nejlepší přehled o tom, kde zrovna se návštěvník na webu nachází. 

Důležitým prvkem je také srozumitelnost obsahu. Potenciálního zákazníka může na jinak dobře fungujících a strukturovaných stránkách zmást špatně pojmenovaný odkaz nebo jazyk, kterým jsou psány texty. Zejména s rozšířením optimalizace pro vyhledávače (SEO), kdy jsou texty syceny klíčovými slovy, texty ztrácejí na čtivosti a výpovědní hodnotě. Ale riziko není jen v textech. I celkové pojetí, obrázky, kontext prvků atd. mohou zapříčinit, že návštěvník nerozumí obsahu.      

S přesunem části obchodu na internet a s rozvojem internetového podnikání obecně nabývá téma použitelnosti webu čím dál větší důležitosti. Konkurence roste a s ní i boj o zákazníka. Návštěvník webu se musí orientovat, musí rozumět nabídce a měl by se na webu vaší firmy pohybovat co nejkomfortněji.  

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!