Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Základy copywritingu

Možná si říkáte, že základem skvělé webové prezentace je její vzhled a uživatelská funkčnost. Ano, máte pravdu, avšak opomněli jste na velice důležitou položku – texty. I graficky nejdokonalejší stránky můžete naprosto „zazdít“ dlouhými, nepřehlednými a špatně strukturovanými texty, v nichž nenajde to, co potřebuje. 

I pro internetové vyhledávače je dobře strukturovaný text důležitým faktorem, a to pro umístění vašich stránek ve výsledcích vyhledávaní (rozhodují například vhodně umístěné nadpisy, odrážky, tučně zvýrazněný text, klíčová slova apod.). Chcete vědět, jak na to, aby vaše texty na web byly kvalitní a roboty vyhledávačů si na nich „smlsly“? Poradíme vám!  

Základy aneb co udělat ještě, než začnete psát

Není dobré zasednout k počítači a rovnou se snažit psát texty pro web. Nejprve je totiž nutné dobře promyslet několik nejdůležitějších bodů.  
  • Komu je váš text určen – stanovte si cílovou skupinu a na papír si popište jednoho jejího „reprezentanta“. Například: muž, 40–60 let, vyšší příjem (35 000–60 000 Kč), v domácnosti již pouze s manželkou, dospělé děti, zájmy… – při psaní si pak zástupce cílové skupiny představujte (pro usnadnění si jej klidně pojmenujte) a pište přímo jemu.
  • Klíčová slova – alfa a omega vašeho textu. Musí naprosto dokonale vystihovat obsah webových stránek a také být těmi hesly, která jsou lidmi hledaná pomocí internetových vyhledávačů. Ač se to zdá jednoduché, stanovení klíčových slov je velkou vědou a mnohdy je lepší je svěřit do rukou SEO odborníků.
  • Co chcete textem říci? Musíte perfektně vědět, co je vlastně smyslem vašich stránek a textů, které předložíte svým potenciálním zákazníkům.
 

Pozornost je důležitá!

Na to, abyste v návštěvníkovi vašich stránek vzbudili zvědavost a získali jeho pozornost, máte obvykle pár vteřin. Jakmile ho nic nezaujme, odejde ze stránek a s největší pravděpodobností se už nevrátí, protože jiný web/eshop si jej za tak krátký čas dokáže získat, a tak provede svůj nákup/objednávku/poptávku právě na něm.   Pár tipů  
  • Používejte činný rod – vaše texty tak budou lidem bližší a tedy se jim budou i lépe číst.
  • Pozor na gramatiku a stylistiku – chyby jsou velkou ostudou.
  • Používejte jednoduché věty či krátká souvětí – nedopusťte, aby se uživatel ve vašem textu ztratil.
  • Čísla přitahují pozornost – dobrými titulky (H1) a podtitulky (H2) je tedy třeba „5 důvodů proč…“
  • Zkracujte – dlouhé „litanie“ textu nebude nikdo číst. Váš web není literatura, ale nástroj, na který chce potenciální zákazník přijít, zjistit vše potřebné a co nejrychleji dokončit objednávku. Čas jsou totiž v dnešní době peníze, takže každý bude spěchat. Příliš textu = příliš mnoho času „zabitého“ čtením, a to se = nezájem a odchod z webových stránek.
  • Používejte mezititulky (H2) a členění textu do odrážek – možná to znáte z vlastní zkušenosti – členěný text se čte daleko snáze a rychleji.
  • „Vytučňujte“ – nejdůležitější informace (klíčová slova) dávejte tučně. Opět nezapomínejte na indexování robotů internetových vyhledávačů. I ti totiž více „vnímají“ vytučněná slova.
 

Titulek (H1)? Třeba až nakonec

Podobně jako spisovatelé názvy svých literárních děl, někteří copywriteři vymýšlejí titulek pro text až nakonec. Pokud si totiž předtím přečtete hotový text, lépe si utřídíte myšlenky a uvědomíte si, co by mělo být v nadpisu (tedy titulku H1) uvedeno. A na co je skvělý titulek dobrý? Nezapomeňte, jakou část textu vidí návštěvník vašich stránek jako první. Ano, je to obvykle právě titulek. Měl by tedy „čtenáře“ zaujmout a nalákat k dalšímu čtení informací o vašich službách či produktech.  

Pár tipů

  • Používejte výzvy – „podívejte se“, „zjistěte“ apod.
  • Používejte také číslovky – „10 tipů, jak“ apod.
  • Nebojte se trochu šokovat – tím skvěle probudíte návštěvníkovu zvědavost.
  • Dejte do titulku klíčové slovo – a to z důvodu indexování roboty internetových vyhledávačů.
 

Na závěr

Psaní textů na web (copywriting) není snadné, ale věřte, že když mu věnujete čas (popřípadě finance při oslovení odborníka), snaha se vám vrátí v podobě zvýšení množství objednávek vašich produktů či služeb. A kde hledat podrobnější informace? Zkuste „prošmejdit“ internet – řada copywriterů zveřejňuje své zkušenosti. Dále se také můžete pozeptat v knihovnách a knihkupectvích – v současnosti o copywritingu vychází řada odborných publikací.  

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!