Firma, aby měla zajištění klidný a plynulý chod, potřebuje vedle schopného vedení, také schopné pracovníky. Jsme-li začínající podnikatelé, tedy zahajujeme činnost naší firmy, je třeba si nejdříve udělat jasnou představu o tom, jaké pracovníky vůbec potřebujeme a nastavit počáteční podmínky a procesy. Je dobré přitom počítat s tím, že po rozběhnutí činnosti budeme nastavení měnit – v souvislosti s tím, jak současně nastavené podmínky vyhovují chodu firmy.
Jak získat pracovníky?
Dnešní trh nabízí spousty možností – počínaje úřady práce, přes personální agentury až po různé inzertní servery a databáze životopisů uchazečů.
Začněme úřadem práce. Vznik každého nového pracovního místa, stejně jako jeho obsazení, je nutné na místním úřadě práce nahlásit. Získáte podporu úřadu práce, můžete vyžadovat informace o stavu na trhu práce a také jistotu, že zveřejněná pracovní pozice zaujme možné zaměstnance. Úřad práce publikuje volná místa na svém portálu, také v tištěné formě na vývěskách a dále nabízí konkrétní pracovní místa při pohovorech s uchazeči. Porušení ohlašovací povinnosti vás však může stát několik set tisíc korun.
Personální agentury je dobré využít zejména při hledání odborných pracovníků. Agentura
si účtuje 2 – 3 násobek hrubé mzdy zaměstnance. Obvykle ale agentuře platíte až při podpisu pracovní smlouvy a některé agentury dokonce garantují vrácení peněz, pokud zaměstnanec do tří měsíců smlouvu ukončí. Personální agentura zaměstnává odborníky na lidské zdroje a zároveň vám poskytne i další služby – například pomoc při optimalizaci a výběru pracovních pozic a pracovníků, zaměstnávání cizinců a mnoho dalších.
Inzertních serverů placených i těch zdarma, je u nás spousta. Servery zdarma sice lákají, ale mají své nevýhody. Jejich návštěvnost je oproti těm placeným o mnoho menší a tudíž šance, že si inzerát přečte ten správný zaměstnanec, na vámi požadovanou pozici a ještě z vašeho města,také. Lidé, kteří hledají dobrou práci, ji zcela jistě nebudou hledat na serverech zdarma. Kvalitní firma hledající kvalitní pracovníky se nebojí utratit pár tisíc korun za inzerci na účelových serverech. Ceny specializovaných serverů práce jsou přijatelné - v řádech tisíců korun a mají podstatně vyšší návštěvnost. Vaše webové stránky jsou inzertně způsobilé a zdarma – ale otázkou zůstává právě ta návštěvnost.
Jak na pracovní pohovor
Pracovní pohovor je časově náročnou a důležitou záležitostí. Pokud jste zvolili pomoc personální agentury, ta již za vás provedla jistou selekci a na vašem pracovním stole tak zůstane minimum životopisů. Lze předpokládat, že agentura zvolila ty nejlépe odpovídající uchazeče. V případě inzerce na serverech máte na stole možná několik desítek životopisů a je nutné, abyste si selekci provedli sami a poté pozvali uchazeče na pohovor. Nejen k pohovoru, ale i k selekci se vyplatí přizvat si druhou, nezávislou osobu, která vám při výběru pomůže.
Pohovor je dobré vést na klidném místě, v jednací kanceláři, kde nebudete nikým a ničím rušeni, tedy ani mobilním telefonem. Dobře se připravte, zvolte vhodné otázky, které se budou týkat přímo nabízené pozice a mějte sami dostatek času.
Několik důležitých bodů k pohovoru:
Pohovor jako takový by neměl trvat déle než jednu hodinu a měl by být veden tak, aby poskytl osobní prostor nejen vám – ale i uchazeči. Tím je myšleno, že vy nic neslibujete – ještě jste jej nepřijali, ale ani uchazeč se ničím nezavazuje. Pamatujte, že tak, jako si volíte vy uchazeče, si uchazeč volí vás. Zvolte si proto člověka, se kterým si budete i vy dobře rozumět.
Pohovory máme za sebou – jak vybrat toho nejlepšího pracovníka
Pokud jste pečlivě poslouchali uchazeče, jak se vyjadřují, kam se dívají, jak odpovídají na otázky – zda přímo nebo vyhýbavě, jaká je jejich gestikulace, dali jste na první dojem a také na ten druhý – (odpusťte uchazeči jistou dávku nervozity), pak máte nepochybně o tom pravém uchazeči jasno. Je také možné, že z prvních dvou kol uchazečů toho nejlepšího nevyberete. Nezoufejte. Je to člověk, který pro vaši firmu má být přínosem, pracovat pro ni a vy jej za práci platíte. Vyplatí se tedy vzít si na to dostatek času. Výhodou je sice oboustranná 3-měsíční zkušební lhůta, ta vás ale může stát spoustu času a peněz.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy