Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Model AIDA

Tato AIDA vskutku není známou operou Giuseppe Verdiho, jedná se o stoletou koncepci E.K.Strong jejímiž stádii musí jednotlivec před učiněním nákupního rozhodnutí projít. Akronym AIDA je odvozen od anglických názvů jednotlivých stádií.

A

attention

upoutat pozornost

I

interest

vzbudit zájem

D

desire

vytvořit touhu

A

action

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

výzva k akci

Někdy může být přidáno též písmeno S – Satisfaction vyjadřující spokojenost zákazníka s produktem, který dále doporučuje. Chceme-li tato čtyři stádia podrobněji popsat, mohlo by to vypadat následovně. V prvním stádiu zákazník nalezne určitý produkt, prostřednictvím doporučení, reklamy, či jinak. V druhém stádiu se o produkt začne podrobněji, zajímá, například i o něm nalezne informace na internetu, nebo se poptává známých, či kolegů. Ve třetím stádiu zákazník začíná po produktu toužit, neboť se v druhé fázi dozvěděl mnoho pozitiv a méně negativ, může to fungovat i obráceně, totiž že zákazník ač slyší negativa, výrobek tolik chce, že je vytěsní. A čtvrtá fáze je uskutečnění nákupu produktu.

V praxi je používáno mnoho modelů podobných AIDĚ, avšak jejich psychologické účinky jsou téměř totožné, sami to zvažte prostřednictvím následující tabulky:

Modely hierarchie účinků

Psychologická stadia

Reklamní model a AIDA

Model rozhodovacího procesu

Model přijetí inovace

poznávací

pozornost

povědomí, znalost

povědomí

pocitové

zájem, přání

zhodnocení

zájem, zhodnocení

jednání

akce

nákup, po nákupní zhodnocení

První nákup jako pokus, přijetí

I když existuje více modelů, které odhadují, či spíše předvídají zákazníkovo chování, AIDA je jedním z nejpoužívanějších a nejdůvěryhodnějších modelů, s tím, že napomáhá jak při analýzách, tak i při plánování komunikačních aktivit zejména: v reklamě, osobním prodeji a při podporách prodeje. I v tomto ohledu je nutné dbát na teorii a praxi marketingové komunikace, které dosazujeme do marketingové koncepce, v tomto případě do AIDY, proto j důležité znát souvislosti tvorby marketingového mixu a jeho komunikační schopnosti. AIDA je tak východiskem vhodně zvolené komunikace se zákazníkem a propracovaného marketingového mixu, nebo také tzv. 4P – Product, Price, Place, Promotion, čili česky produkt, cena produktu, distribuční cesty a propagace produktu. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!