Ambush marketing neboli příživnický či škodný marketing je reklama podnikatele, která se zobrazuje během nejrůznějších akcí vedle reklamy oficiálního sponzora. Jednoduše řečeno parazituje na formálním sponzorovi. Ambush marketing je velmi dravá forma reklamy a nejčastěji se s ním můžeme setkat během velkých sportovních akcí.
Přímý ambush marketing je situace, kdy se firmy v rámci nějaké akce záměrně propagují, aniž by měly zakoupeny sponzorskou licenci. Mohou to být loga, slogany, obrázky či spoty, které byly vytvořeny přímo pro akci.
K základním formám přímého ambush marketingu patří:
Coattail ambushing,
Predaroty ambushing,
Property infringement,
Self-ambushing.
Nepřímý ambush marketing je stav, kdy je firma úmyslně či neúmyslně spojována s reklamní kampaní oficiálního sponzora, a to prostřednictvím náznaků nebo odkazů. Jako příklad můžeme uvést např. situaci, kdy zaměstnanci pořadatele akce nosí oblečení jiné značky než té, která je oficiálním sponzorem.
K základním formám nepřímého ambush marketingu můžeme zařadit např.:
Associative ambushing,
Distractive ambushing,
Unintentional ambushing,
Paralel property ambushing.
nákup reklamního prostoru v průběhu komerční přestávky,
zobrazení loga na tiskové konferenci,
rozdávání vzorků značky, která není sponzorem,
billboardy v pořadatelském městě, které jsou umístěny v blízkosti konání akce,
vstupenka na sportovní akci jako cena v soutěži, kterou nepořádá sponzorská společnost.
nižší náklady na reklamu než u oficiálního sponzora,
profit z oficiální reklamní kampaně,
zvýšení nákladů oficiálního sponzora,
porušení práv k duševnímu vlastnictví,
omezení svobody projevu.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy