Tento typ reklamy je nežádoucí nejen z hlediska etických kodexů a etických norem, ale je i protiprávní. Jak vypadá podprahová reklama? Podprahová reklama je ta reklama, která se snaží ovlivnit podvědomí spotřebitelů.
Tato reklama je zpracována se záměrem ovlivnit podvědomí spotřebitele a to tak, aby si to ani neuvědomil. Tuto reklamu zakazuje Zákona o regulaci reklamy a Zákon o regulaci rozhlasové a televizní reklamy. Podoby podprahové reklamy jsou zaměřeny zejména na smysly spotřebitele. Můžete se setkat s reklamou obrazovou, zvukovou anebo kombinací uvedených prvků, tj. s zvukově-obrazovou reklamou. Tato reklama se objevuje nejčastěji ve formě zvukově-obrazové, jelikož nejvíce ovlivní smysly spotřebitele tak, aniž by si to uvědomil.
Podprahová reklama na internetu se objevuje nejčastěji ve videích, která jsou na webu umístěna. Často v internetovém katalogu naleznete videa, která tuto reklamu uvádí na samém začátku. Mnohokrát je tato reklama umístěna pouze v těch videích, která mají vysokou sledovanost, a to platí i pro televizní vysílání. Reklama chce zasáhnout široké spektrum uchazečů z jednoho vysílání.
Nejčastěji je využívána k politické propagandě, v nedemokratických režimech, ale také ve vyspělém světě, kde je snaha prosazovat masově politickou stranu. Nerespektování etických kodexů a právních norem, není možné dost dobře uhlídat. S podprahovou reklamou se může spotřebitel setkat běžně v televizi a často není tak snadno odhalitelná. Je ale pravdou, že firmy a společnosti podprahovou reklamu nepoužívají, jelikož dbají na dodržování etických kodexů. V tomto případě se jedná o záměrné ovlivňování politickými stranami.
V 50. letech se poprvé objevila podprahová reklama ve filmu. Do promítání amerického filmu bylo zařazeno sdělení, které podporovalo a utvrzovalo spotřebitele ke konzumování Coca-Coly a popcornu. Po odvysílání filmu se skutečně zvýšila spotřeba. Proto v současné době často ve filmech můžete vidět, že zboží, které hlavní hrdinové konzumují, nemá etiketu, nebo tato etiketa je zakrytá.
Podprahová reklama je skutečně účinná. Nejlepší je, když spotřebitel reklamu „vidí“ a zejména „slyší“. Tato reklama ovlivňuje nejvíce jeho psychiku a i rozhodování spotřebitele.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy