Target costing neboli metoda cílových nákladů je soubor manažerských technik využívaných při vývoji nových výrobků a služeb. Target costing začíná s nastavením celého marketingového mixu od ceny. Vývoj nového produktu tak startuje nikoliv v technickém či vývojovém oddělení, ale v oddělení obchodním. Jeho klíčovou výhodou je fakt, že společnost má už od samého začátku jasnou kontrolu nad náklady i příjmy z nového výrobku či služby.
První co společnost, která připravuje nový produkt, zajímá, je cena a s tím související marže. Samozřejmě ale nechybí nějaká bližší specifikace připravovaného výrobku.
Hlavním rozdílem mezi touto a klasickou metodou kalkulace je především ve shromažďování informací o trhu a přiřazení těchto informací k aktuálnímu navrhovanému produktu.
U tradiční kalkulace jsou v první fázi určeny požadované vlastnosti a design produktu a zjištěny ceny od dodavatelů na základě těchto informací vedení společnosti určí požadovaný zisk. Odtud jsou následně odvozeny předpokládané náklady na produkt.
Výrobek je poté vyráběn a vypuštěn na trh za ceny, které jsou dány jako:
Výrobní náklady + požadovaný zisk = Prodejní cena
Zda je tento výrobek konkurenceschopný a prodejný za danou cenu však není jisté.
U metody Target costing je postup zcela opačný. Za pomoci průzkumu trhu je zjištěno, za jaké ceny je možno s výrobkem na trhu uspět. Poté jsou ve společnosti vytyčeny cíle, kterých je třeba dosáhnout a to především požadovaný zisk.
Z těchto hodnot jsou následně vypočítány cílové náklady (Target cost) jako:
Prodejní cena- požadovaný zisk =Target cost (cílové náklady)
Jsou to tedy maximální přípustné cílové náklady, které je nutné dodržet, aby výrobce splnil požadavky zákazníků a zároveň dodržel stanovené cíle společnosti.
Využívá se především ve vysoce konkurenčním prostředí jako je například automobilový průmysl a spotřební elektronika. Nejčastěji u sériové výroby – tj. u výroby s velkým stupněm automatizace a velkým počtem identických produkovaných kusů.
Tuto metodu však lze využít v podstatě na cokoliv. Stačí si definovat požadovanou marži a plánované objemy prodeje a při dané výši investice a délce životního cyklu připravované služby či výrobku nám jasně vyplyne výsledná cena.
Target Costing rozděluje funkce na 2 základní skupiny:
tvrdé - funkce, které určují technický výkon výrobku (funkce nezbytně nutné, aby mohl výrobek fungovat)
měkké - funkce, které slouží ke konformnějšímu použití (tyto funkce nemusí být, aby funkce sloužila)
Pokud si zákazníci kupují produkt, tak automaticky počítají, že tvrdé funkce jsou již zahrnuty v ceně produktu, a to za co jsou ochotni zaplatit, se odvíjí od funkcí měkkých, tzn., že realizovatelná cena je závislá na měkkých funkcích.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy