Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Databázový marketing

Databázový marketing je formou přímého marketingu, který využívá databáze současných, či potenciálních zákazníků. Cílem databázového marketingu je zvýšení efektivity komunikace, což se odrazí v lepších odezvách zákazníků a větších objemech prodejů.

Chceme-li kratší, srozumitelnější teorii lze říci, že databázový marketing je: „ Proces vytváření, udržování a využívání databází zákazníků za účelem kontaktování, obchodování a vytváření vztahů se zákazníky. 

 

Databáze zákazníků s níž databázový marketing pracuje je souborem vyčerpávajících informací o jednotlivých současných, či potenciálních zákaznících, který je aktuální, snadno přístupný a uživatelný k takovým marketingovým účelům, jako je prodej zboží.

 

Základními body databází jsou:

  1. demografické údaje: věk, příjem, rodinní příslušníci, narozeniny

  2. psychografické údaje: aktivity, zájmy, názory

  3. idiografické údaje: preferovaná média

Jak se dolují a skladují data?

Většina potenciálních zákazníků se ptá, kde vzali operátoři jejich číslo. Pravda je jednoduchá. Většina společností, pokud jsou chytré si zaznamenává informace o zákazníkovi pokaždé, když se zákazník dostane do styku s jakýmkoli oddělením společnosti.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

K hlavním bodům, z nich se informace získávají patří on-line dotazy, nákupy zákazníků, či zákazníkem vyžádaný servis.

 

Údaje jsou shromažďovány kontaktním centrem společnosti a uspořádány v tzv. datovém skladu – data warehouse. Z tohoto skladu data čerpají zaměstnanci, kteří z nich mohou získat informace o individuálních potřebách zákazníků a jejich očekávaných reakcích.

 

Dolování dat, čili dataminig slouží k extrakci užitečných informací o jednotlivých trendech z masy zákazníků.

 

Společnosti mohou databáze využívat pěti způsoby:

  1. k identifikaci potenciálních zákazníků

  2. K rozhodování, kterým zákazníkům poskytnout určitou nabídku

  3. K prohloubení věrnosti zákazníků

  4. K reaktivaci nákupů zákazníků

  5. K zabránění vážných chyb ve vztazích se zákazníky.

Databázový marketing jako většina strategií má však i svá slabá místa, nebo-li nevýhody.

 

Obecně lze specifikovat čtyři druhy nevýhod:

  1. vytváření a udržování databáze zákazníků vyžaduje značné investice do počítačového hardwaru, či databázového softwaru, dále jsou tu náklady spojené s telefonováním a náklady na zaplacení kvalifikovaných zaměstnanců.

  2. Přesvědčení zaměstnanců společnosti, aby se orientovali na zákazníka a využívali dostupné informace. Pro mnoho zaměstnanců je totiž snadnější praktikovat transakční marketing – něco za něco, než marketing vztahů se zákazníky – potažmo neznámými lidmi. Účinný databázový marketing, tak vyžaduje správně zaškolení a neustálé zdokonalování zaměstnanců v oboru.

  3. Ne všichni zákazníci si přejí mít vztah se společností a nemusí se jim zamlouvat že si o nich společnost shromáždila tolik osobních údaj, které si mohou na základě smlouvy předávat s jinými společnostmi.. Marketéři by se proto měli zajímat o pocit bezpečí zákazníků.

  4. Posledním důležitým bodem, je, že předpoklady na nichž je databázový marketing založen nemusí být pravdivé. Například neplatí, že obsluha věrnějších zákazníků je méně nákladná.

Proto je velmi důležité, aby zákazník věděl, že marketingovou nabídku přijmout může, ale nemusí. Vše je závislé na komunikace a nebyli bychom lidmi, kdybychom se nedokázali domluvit. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!