Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Význam demografického prostředí pro marketing

Demografie, nebo-li vědní obor zabývající se událostmi, které se dotýkají každého z nás – narození, úmrtí, sňatek. Demografie však nestuduje jedince, zabývá se analýzou událostí, jako hromadných jevů, dotýkající se celé populace.

V marketingu je pro demografii důležitá populace, neboť trh dělají lidé. Marketéři se tak primárně zajímají o velikost populace a populační růst ve velkých městech, oblastech, či celých státech, důležité je věkové rozložení, etnická směs, úroveň vzdělání, domácí zvyklosti, či regionální rysy a jejich změny.

 

 

Populační růst

Obavou je v dnešní době populační exploze, neboť světová populace v roce 2000 činila 6,1 miliardy a počítá se s tím že v roce 2025 překročí číslo 7,9 miliardy lidí.

 

Tento nekontrolovaný populační růst by mohl způsobit nedostatečné zásobování potravinami, přelidnění, znečištění celkového životního prostředí a s tím spojené zhoršení kvality celkového života.

 

Dopad by byl znát i na podnikatelské činnosti, protože rostoucí populace ještě neznamená rostoucí trhy, které by mohly stagnovat, nebo naopak by poptávka byla vyšší než nabídka, nebo naopak.

 

 

Věková struktura populace

Populace se v různých státech liší svou věkovou strukturou. Obecně převládá globální trend ke stárnutí populace. Dle výzkumu časopisu The Economist bude populace v tomto století stárnout rychleji, než kdykoli předtím, důvodem je stres, špatná životospráva a celkově psychicky náročnější podmínky na jednotlivce. Velký vliv na stárnoucí populaci má pokles porodnost, ženy nemají dostatek dětí, aby nahradily osoby, které zemřou.

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Populaci obecně lze rozdělit do šesti věkových skupin:

    • předškolní děti

    • děti ve školním věku

    • mládež

    • dospělí v mladém věku 25-40 let

    • dospělí ve středním věku 40-65 let

    • Staří lidé nad 65 let

 

 

Etnické trhy

Jednotlivé země se však neliší jen věkovou strukturou ale také etnickým a rasovým složením populace. Příkladem může být Japonsko na jehož jednom konci je většina obyvatel japonské národnosti a na konci druhém národnosti americké.

Etnické skupiny mají jistá specifická přání a nákupní zvyklosti jimž by se měli marketéři přizpůsobit, aby pokryly veškeré segmenty. V USA je firmou zabývající se finančními službami pro obyvatele asijského původu firma Charlese Schwaba, která si v 90.letech uvědomila vzrůstající kupní sílu asijského obyvatelstva.

 

 

Vzdělání

Je dalším z faktorů dle něhož se dělí populace jakékoli země do pěti skupin:

    • negramotní

    • lidé, kteří nedokončili střední školu

    • lidé s maturitou

    • lidé s vysokoškolským vzděláním

    • lidé s postgraduálním vzděláváním

 

 

Chování domácností

Rozlišujeme dle toho zda.li se rodina skládá z manžela, manželky a dětí, někdy i prarodičů. Dnešní doba přeje neformálnímu soužití mladých párů. Přibývá také rozvodů, s čímž je spojeno soužití dítěte v neúplně rodině – s otcem, či matkou. 1

 

Všechny tyto faktory bezprostředně ovlivňují spotřebitelské chování. Každý člověk je originál a přemýšlí individuálně, má jiné potřeby, přání, dle toho z jaké sociální vrstvy pochází, závisí to také na výše vyjmenovaných faktorech. Je velmi těžké nastavit marketingovou kampaň pro všechny stejně, proto marketéři podnikají výzkumy jednotlivých segmentům, jimž pak ušijí reklamy a zboží na míru.

 

1 Phillip Kotler – Marketing a management

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!