Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Kdo provádí marketing?

Marketing známe, marketing nás obklopuje, mnoho lidí marketing živí, ale kdo je skutečně tím, co marketing provádí? Marketingové kampaně se přeci neobjeví ze dne na den v médiích sami od sebe! Následující článek je o tom, které segmenty vytváří marketing.

MARKETÉŘI jsou odborníci pátrající po reakcích takzvaných perspektivních zákazníků. Pokud se navzájem něco pokoušejí prodat obě strany jedná se v tomto případě o marketing.

Je to především tím, že marketéři dokáží obratně stimulovat poptávku, stejně jako poptávku následně řídit. Marketéři se také snaží ovlivnit úroveň načasování a skladbu poptávky, tak aby byla co nejúčinnější.

 

Celkem rozlišujeme osm druhů poptávky:

  1. Negativní poptávka – spotřebiteli se produkt nelíbí a může zaplatit za to aby se mu vyhnul

  2. Neexistující poptávka – spotřebitel o výrobku neví, nebo o něj nejeví zájem

  3. Latentní poptávka – spotřebitel má o daný výrobek velký zájem , který již existující výrobek nedokáže uspokojit

  4. Snižující se poptávka – spotřebitel začíná výrobek kupovat méně často, nebo vůbec

  5. Nepravidelná poptávka – nákup spotřebitele se liší dle ročního období

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  6. Plná poptávka – spotřebitel kupuje výrobek uvedený na trh adekvátně

  7. Nadměrná poptávka – výrobek si chce koupit více spotřebitelů, než je možné

  8. Škodlivá poptávka – spotřebitele může přitahovat výrobek s nežádoucím společenským důsledkem

 

TRHY byly odjakživa místem, kde se shromažďovali prodejci vykřikující své nabídky. A trh přežil dodnes, avšak v jiné podobě. Dnešní ekonomové popisují trh jako soubor kupců a prodejců, kteří provádějí obchodní transakce s určitým produktem, nebo třídou produktů.

Dohromady máme pět základních trhů, které se střetávají ve třech následujících tocích:

  • Výrobní - výrobci přicházejí na trhy se zdroji, mění je ve zboží a služby, které pak prodají prostředníkům, od nichž putují ke spotřebitelům

  • Spotřební – spotřebitelé prodávají svou práci a za utržené peníze kupují zboží a služby

  • Vládní – vláda vybírá daně, z nichž financuje, poskytování veřejných služeb

 

Dle marketérů je však trh slovo, kterým se definuje různé seskupení zákazníků. Marketéři zkrátka pohlížejí na prodejce, jako na součást určitého odvětví a na kupce, jako na součást trhu. Marketéři na rozdíl od ekonomů používá pro různé trhy hromadný výraz Klíčové zákaznické trhy.

Klíčové zákaznické trhy

  • Spotřební trhy – společnosti prodávají zboží tzv. masového charakteru, mezi něž řadíme např. nealkoholické nápoje, kosmetika, čímž se snaží zlepšit image firmy a tím se snaží posílit značky výrobků, které jsou však závislé na obalu. Tuto snahu komplikuje neustálá proměna spotřebního trhu.

  • Obchodní trhy – Společnosti prodávající zboží, se často střetávají s nákupčími, kteří jsou schopni okamžitě porovnat jejich zboží, se zbožím konkurence. Proto tito nákupčí kupují jen zboží z něhož vědí, že se právě prodává, nebo je populární, aby z něj měli zisk. Obchodní marketéři pak musí dokázat spotřebitelům, že když koupí jejich výrobek sníží se tím jejich náklady, nebo se zvýší jejich kvalita života. K prodeji slouží především reklamy.

  • Globální trhy – Společenosti, které prodávají zboží a služby na globálním tržišti musí ze všeho nejdříve rozhodnout, jak do které země vstoupí, nebo-li jak uvedou sebe a své výrobky. Tato rozhodnutí musí být v souladu s rozdílnými požadavky nákupu, vyjednávání, vlastnění, či disponování v jiné zemi.

  • Neziskové a vládní trhy – společnosti, které prodávají zboží neziskovým organizacím, mezi něž se řadí církev, či školy, musí dobře zvažovat ceny . neboť tyto organizace mají mezenou kupní sílu.

 

METATRHY, jako jdou rozdělit pojmy tržiště (nákup v obchodě) tržní prostor (nákup na internetu), vznikl nový pojem, jehož strůjcem je Mohan Sawhney, který slovo Metatrh definoval jako: „ soubor doplňujících výrobků a služeb v myslích spotřebitelů úzce spojených, ale pocházejících z různých průmyslových odvětví.“ Příkladem může být automobilový metatrh sestávající se z výrobců automobilů, prodejců nových a ojetých automobilů, finančních společností, pojišťoven, mechaniků, opravců, či prodejen náhradních dílů.

Budeme-li chtít shrnout tento článek v jedné, či dvou větách, mohli bychom říci, že marketing provádí marketéři, trhy a metatrhy jejichž prostřednictvím se výrobek dostává od zdroje, přes kupce, ke spotřebiteli. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!