Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Význam a účel marketingu – prodat, nebo přilákat zákazníka?

Dělat v dnešní době dobrý, ba dokonce vynikající marketing je důsledkem pečlivého plánování a provedení. Nejen že je na trhu mnoho firem, které mohou přijít s lepšími marketingovými tahy, než vy, ale také mohou mít lepší odborníky v oboru. Proto je důležité umět skloubit teoretickou a tvořivou část marketingu. V tomto umění tkví i význam a účel marketingu, o čemž bude i následující článek.

Není to jen planá pověra, že finanční úspěch společnosti je tvořen marketingovou strategií. Finance, provoz a účetnictví, totiž zcela ztratí svůj význam bez dostatečné poptávky po výrobcích dané společnosti. A aby byla poptávka musí být i nabídka, tvořena reklamními, potažmo marketingovými kampaněmi, které prodávají.

Problematikou marketingu se zabývají specializovaní odborníci, kterým se v posledních letech, jak úspěch marketingu rostl, začalo říkat marketingoví ředitelé, nebo-li Chief marketing officer (CMO). Tento název již zmiňované odborníky dosadil na stejnou pozici na které jsou například finanční, či výkonní ředitelé. Marketingovými strategiemi se zkrátka zabývá snad každé výrobní odvětví a ze všech koutů světa přichází zprávy o úspěšných marketingových kampaních. Ovšem nemyslete si, že marketing je procházka rájem, i tento současně úspěšný obor má svou „Achillovku“.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Jednou z těchto „ Achilovek“ je například nestálost marketingových kampaní. Je sice hezké, že firma přijde na trh s úžasnou kampaní, která přiláká spotřebitele, ovšem tak hezké už není to, že přijde další firma s mnohem lepší, modernější kampaní. Vtom případě firma číslo jedna musí opět zapracovat a obnovit svou kampaň. A tak to jde pořád dokola. Chceme-li jít s dobou musíme se přizpůsobit a o marketingu to platí dvojnásob. Výstižně tento nekonečný marketingový koloběh vystihl bývalý generální ředitel společnosti General Electric, Jack Welch, když řekl: „ Buď se budeme měnit, nebo zemřeme.“

Cesta k účinné marketingové kampani je však dlážděna mnoha úskalími, mezi něž patří to, že marketéři musí činit závažná rozhodnutí, například jaké prvky byl měl mít návrh nového výrobku, jaká by měla být cena, obal a mnoho dalších kriterií zaručujících, že spotřebitel sáhne zrovna po vašem výrobku. Největšímu riziku se vystavují společnosti, které nesledují své zákazníky ani nové trendy, tyto firmy pak mohou jednoduše sklouznout k jednotvárnosti a zabřednout do bahna zapomnění, svět a lidé milují novinky!

Významem marketingu je tedy v tomto případě být vždy ve střehu. Pokud bychom se chtěli pídit po účelu marketingu je důležité nejprve popsat čím se vlastně marketing zabývá. Jednou z nejstručnějších definic je, že: „Marketing je naplňování potřeb se ziskem.“ S pojmem marketingu samotného je úzce spojen i marketingový management, k němuž dochází jestliže, alespoň jedna strana potenciální obchodní směny přemýšlí o prostředcích jak dosáhnout žádaných reakcí dalších stran. Marketing má však svou společenskou a manažerskou definici. Společenská definice říká: „Marketing je společenský proces, v němž jedinci a skupiny získávají to, co potřebují a chtějí, a během něhož vytváříme, nabízíme a svobodně směňujeme s jinými výrobky a službami, které mají hodnotu.“

 

Kratší managerská definice tvrdí, že marketing je umění prodeje výrobku. Pokud bychom obě definice chtěli shrnout můžeme použít výstižný komentář teoretika managementu Petera Druckera: „Lze předpokládat, že vždy bude existovat potřeba něco prodávat. Cílem marketingu je však učinit prodávání čímsi nadbytečným. Cílem marketingu je poznat a pochopit zákazníka natolik dobře, aby mu výrobek, nebo služba padly jako šité na míru a prodávaly se samy. V ideálním případě by měl marketing vyústit v získání zákazníka ochotného nakupovat. Vše, čeho je pak zapotřebí, je učinit výrobek, či službu dostupnými.“ 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!