Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Historie reklamy ve Spojených státech amerických

Dle zákona o reklamě se reklamou rozumí jakákoli forma propagace prováděná za úplatu. Existuje též kodex reklamy upravující to, která reklama je povolena a která ne. V tomto kodexu je též uvedeno, že rada pro reklamu vzniklá v roce 1994 se stará o decentní a pravdivou reklamu na území ČR.

Ovšem reklama jako taková existuje všude ve světě již od dob ústně vyvolávaných nabídek. Reklama má svou historii i ve Spojených státech amerických, jinak v zemi neomezených možností. O historii reklamy v USA bude následující článek.

Důležitým milníkem pro vývoj americké reklamy byla válka za nezávislost v 19. století a s ní spojené změny na trhu. Válka za nezávislost se odehrávala v letech 1775 – 1783 a jednalo se o válku mezi Spojeným královstvím Velké Británie a třinácti koloniemi Severní Ameriky. Logicky z názvu „Válka za nezávislost“ vyplývá, že vyhráli Spojené státy a získali si tak nezávislost.

Jak už tomu bývá válka je spojeno s vlastenectvím a vítězství bylo v té době spojeno se svobodou. Spolu s nabitým pocitem jedinečnosti přestali Američané kupovat zahraniční zboží a začali sázet spíše na vlastní trh. Protože, když byli schopni vyhrát válku, proč by nemohli vyrábět kvalitní zboží?

 

Reklama se v té době orientovala především na trh s otroky. Půdou a přepravou. Nejčastějšími médii se stávali plakáty, letáky, či inzerce v novinách. Ovšem jen co se země vzpamatovala z Války za nezávislost, o téměř sto let později přišla válka občanská, v letech 1861 – 1865, nazývána také válkou Severu proti Jihu. Válčily proti sobě dva americké tábory – Spojené státy americké, nebo-li Unie (sever) a Konfederace (jih), čili jedenáct jižanských států. Důležitým bodem v této válce byl spor o povolení otroctví. Válka skončila porážkou slabší Konfederace, což vedlo k dalším zásadním změnám na trhu. Skončilo období a domácí regionální výroby a začalo období hromadné průmyslové výroby, vznikla železnice, která značně usnadnila přepravu zboží, řada mužů se nevrátila z války, což znamenalo, že neměl kdo obdělávat pole, ženy proto začaly nakupovat více než předtím, dvojnásobně vzrost počet obyvatel a tím se zvýšil i odbyt zboží, měnil se i způsob života s příchodem nových vynálezů – šicí stroj, psací stroj, žárovka.

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

V reklamě se tyto změny projevily možností zásobovat větší trh. Bylo také nutné zajistit, aby zákazníci výrobek chtěli, vzniklo proto logo a značka, podle nichž mohli rozlišovat. Začaly se prosazovat výrobky s novým obalem, který měl nalákat zákazníky, dříve se totiž vše prodávalo na váhu, nebo kusově, nebyla velká možnost výběru. Reklama se v té době začala stávat prostředkem k tomu, aby spotřebitelům prezentovala vyjímečné vlastnosti produktu, jeho jedinečnost, kterou měl získat právě obalem, logem, či značkou.

 

Tato doba byla velmi vhodným prostředím k rozvoji tištěných médií, nebo spíše k rozvoji médií pro reklamu. Průkopníkem časopisů se stal podnikatel F.G. Kinsman, který začal vydávat týdeníky a měsíčníky s reklamou. S dalším skvělým reklamní tahem přišel Montgomery Ward, který přišel s myšlenkou dát zákazníkům do ruky katalog se zbožím. Na konci 19. Století se reklama v americkém tisku začala podobat té dnešní. Jednalo se o propojení textu s obrazovým materiálem. Distribuci tištěné reklamy pak v roce 1890 usnadnila Poštovní služba USA.

 

První světová válka znamenala pro Ameriku krok zpět, neboť povalečná léta s sebou přinesla regulaci související s léčivými výrobky, které tehdy zaplavily trh. Nešlo odlišit, které jsou kvalitní a které nekvalitní a mnoho reklam tím pádem bylo neověřených a klamavých. V té době americká vláda přijala, který se zabýval některými praktikami reklam. Další vlna regulace přišla v období hospodářské krize. Byly přijaty další zákony a normy regulující reklamu. Do tohoto období vstoupilo rádio s další možností předání reklamy širší mase obyvatel.

 

Druhá světová válka byla oproti té první pro USA přínosná, neboť zde rostla spotřebitelská chuť nakupovat. Navíc přišel vynález televize, jakožto audiovizuálního média. Působila na více lidských smyslů a je oblíbeným fenoménem dodnes.

 

Kolem poloviny 20. století se situace na trhu začala standardizovat a bylo čím dál těžší odlišit jeden produkt od druhého. Výrobci proto začali snižovat ceny a zabývali se více reklamou. V té době se reklama začala stávat vědou. Začala vznikat řada firem zabývajících se médii, tvorbou a měřením účinku reklamy.

 

Reklama začala být považována za účinnou, pokud byla součástí marketingové strategie, jejímiž hlavními body byla orientace na spotřebitele, segmentace, cílení a určení pozice. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!