Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Základní pojmy marketingu - hodnota-cena-uspokojení, směna-transakce-vztahy

Hodnota-cena-uspokojení

Pro tyto pojmy je vhodné na začátek vytvořit určitý příklad, který navede a představí základní marketingové pojmy, které je dobré při podnikání znát. Téměř každý podnikatel si na začátku svého podnikání pokládá otázku, jak si lidé volí mezi řadou výrobků ten, který bude uspokojovat jejich potřebu? Dejme tomu, že zaměstnanec firmy musí za prací dojíždět denně 4 kilometry. Má možnost využít automobil, autobus, kolo, taxi, motocykl. Má určitou volbu výrobků, které si může zvolit. Ale nastupuje soubor potřeb, které si chce zaměstnanec uspokojit výběrem daného výrobku. Chce být v práci rychle, bezpečně a hlavně úsporně. Každý výše uvedený výrobek má schopnost uspokojovat potřeby. Hlavním pojmem pro zaměstnance je hodnota. Ta představuje celkový odhad zaměstnance zvoleného výrobku, jak může uspokojit jeho potřebu. Dalším důležitým pojmem je cena, resp. náklady na cestu do zaměstnání. Skoro každý člověk by chtěl do práce dojíždět rychle, zadarmo a bezpečně. Bohužel to není možné, pokud se dopravuje zaměstnanec sám. Proto je nutné, aby se zaměstnanec vzdal nějakých svých nároků na výrobek, který by ho dopravil do práce. A zde zaměstnanec zvažuje hodnotu výrobku a jeho cenu ještě před tím, než provede volbu. Dále nastupuje pojem uspokojení, který udává, zda je zaměstnanec spokojen se svou volbou.     Směna-transakce-vztahy   Víceméně marketing jako takový nastupuje až v momentě, když se lidé rozhodnou uspokojit své potřeby a požadavky směnou. Je to jeden za způsobů, jak se lidé mohou dostat k požadovaným výrobkům. Existuje řada způsobů směny. Například samovýroba, přinucení, žebrání nebo směna výrobků za jiné. Pokud existuje mezi dvěma stranami určitá dohoda, může se hovořit o transakci. Jedná se zde o již dohodnuté věci, podmínky, čas, místo. Završením obou pojmů (směny a transakce) jsou vztahy, resp. vztahový marketing. Každý úspěšný podnikatel by měl mít na paměti, jak je důležité budovat a prohlubovat dobré vztahy se svými klienty, dodavateli, obchodními partnery a řadou dalších důležitých osob. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!