Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Marketingová strategie

Slovo strategie přesněji znamená dlouhodobý záměr k dosažení určitého cíle. Marketingová strategie je taktickým procesem pro efektivní rozložení omezených finančních prostředků firmy ke zvýšení prodeje a udržení si konkurenční výhody. Marketingová strategie je důležitá především proto, aby měl podnik větší podíl na trhu, proto musí být jeho marketingová strategie lepší, než u ostatních podniků, důležité je také zaměřit se na potřeby zákazníka.

Hlavními cíly správné marketingové strategie by měly být propagační aktivity, distribuční kanály, taktické kroky pro vývoj produktu, oceňování a řízení vztahu se zákazníky, aby byl pozitivní. Splnění těchto faktorů je zpravidla datováno k určitému termínu, aby bylo možné dosáhnout požadovaných výsledků Marketingová strategie se plánuje pomocí tzv. marketingových výzkumů, jejichž úkolem je  získávání informací o obchodním trhu – konkurenci, riziku, cílové skupině aj., které mají význam pro úspěšné vedení firmy. Klíčovou roli v marketingové strategii, jak již bylo řečeno hraje zákazník představující zisky    a  výdaje podniku, ale  sama marketingová strategie  je součástí strategie celopodnikové, která je důležitá pro prezentaci firmy. Marketingová strategie, pokud je správně koncipovaná může být i podkladem pro tvorbu Marketingového plánu. Marketingový plán je soubor konkrétních opatření nutných k pro úspěšnou realizaci marketingové strategie. Tento plán by měl obsahovat Celkové shrnutí, kde je představena firma a její podnikání a hlavní cíle strategie pro období na které je marketingový plán připravován., situační analýzu, což je současný rozbor stavu podnikání, marketingové cíle, tedy budoucí stav firmy, v odhadech, přičemž budoucí síle musí být vyhodnotitelné a měřitelné, marketingovou strategii obsahující způsob nabídky služeb, propagaci, ceny, konkurenční výhody a to jakým způsobem se firma do cílového stavu  dostane, akční programy, kde je uveden časový plán a očekávané náklady, rozpočet spojený s očekávanými náklady a tržbami, systém měření kontroly, tedy co se bude kontrolovat, kdy, jak a kdo to bude kontrolovat a přílohy typu tabulek. K nejrozšířenějším marketingovým strategiím patří: strategie minimálních nákladů, strategie diferenciace (odlišení) produktu a strategie tržní orientace   

Další dělení marketingové strategie je následující:

Strategie dominance trhu dle Philipa Kotlera se zaměřuje na klasifikaci dle tržního podílu a celkem existují čtyři typy pozice na trhu – vůdce (důležitá je dobrá role firmy na trhu, získání nových zákazníků a neustálé zdokonalování strategie), vyzyvatel (Tržní vyzyvatel plánovitě uplatňuje ofenzivní strategii vůči tržním vůdcům v odvětví i malým podnikům v branži), následovník (využívá s cílem udržení rovnováhy v branži) a výklenkář (Tato strategie je využívána malými podniky, které se zaměřují na tu část trhu, kde je jen malá nebo žádná konkurence. Podniky se specializují na určité výrobky, určité technologie a na tom staví svou konkurenční výhodu).    Porter druhová strategie slouží k pronikání na trh a udržení konkurenční výhody, rozděluje se dle odlišného výrobku, nákladů na vedení, a segmentaci trhu.   Inovační strategie se zabývá rychlostí vývoje nových produktů na trhu, obecně mám tři typy inovační strategie – průkopníky, včasní následovníci a pozdní následovníci.   Poslední druh marketingové strategie je strategie růstová, která má čtyři typy – horizontální integraci, vertikální integraci, diverzifikaci (Rozčlenění) a zesílení. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!