Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Koncepce vývoje marketingu

Jako každý svébytný obor i marketing se vyvíjel. Na základě tohoto vývoje vzniklo několik rozličných, ba dokonce spolu soupeřících koncepcí marketingových činností. Tyto koncepce dělíme na: výrobní, výrobkovou, prodejní, marketingovou a holistickou marketingovou koncepci

Výrobní marketingová koncepce je jedním z nejstarších podnikatelských přístupů, který tvrdí, že spotřebitelé dávají přednost snadno dostupným a levným výrobkům. Majitelé, či spíše manažeři se tak ve společnostech snaží soustředit na vysokou výrobní efektivitu, masovou distribuci a zároveň nízké náklady. Tento přístup má smysl například v rozvojových zemích, jako třeba Čína, kde výrobce osobních počítačů Legend využívá velkého množství levných pracovních sil. Výrobní koncepce se také využívá chce-li určitá společnost rozšířit svou nabídku na trhu, protože selským rozumem lze odvodit, že v době šetření a nejen v ní budou lidé kupovat věci levnější.   Výrobková marketingová koncepce je pravým opakem koncepce výrobní, tvrdí totiž, že spotřebitelé dají přednost výrobkům s nejvyšší kvalitou a lepší funkčností, či větší mírou inovace. Odborní pracovníci firem se tak snaží vytvořit  lepší výrobky, které se pak snaží neustále vylepšovat. Jako přirovnání může sloužit současná éra dotykových telefonů, kdy si spotřebitel jeden koupí a za měsíc už je out, protože na trhu se záhy objevil lepší model. Výrobková koncepce také tvrdí, že pokud bude výrobek špatně distribuován a nebude-li mít tu správnou cenu, nemusí být nutně nejúspěšnější, jde tedy o skloubení faktorů, které přilákají zákazníka, klíčový je u této koncepce způsob propagace.   Prodejní marketingová koncepce razí heslo, že  pokud by vše zůstalo jen na spotřebitelích, nekoupili by dostatečné množství zboží, proto na ně musí být vyvíjen nátlak prostřednictvím reklamních kampaní, či agresivních propagacích. Bývalý viceprezident marketingu firmy Coca-Cola Sergio Zyman se k tomu vyjádřil následovně: „ Účelem marketingu je prodávat více zboží více lidem, častěji a za více peněz, aby se docílil vyšší zisk.“ Prodejní koncepce je nejvíce praktikována na nejvíce u nevyhledávaného zboží, jako je například pojištění. Firmy tento způsob propagace využívají firmy, když mají nadměrnou kapacitu zboží. Jejich cílem však není prodávat žádané, či moderní zboží, ale to co mají. Ovšem nese to s sebou i riziko. Předpokládá se totiž, že si spotřebitel výrobek koupí, protože se mu líbí. Pokud ne, nevrátí ho, nebude o něm špatně mluvit nenahlásí sovu nespokojenost organizaci na ochranu spotřebitelů a možná si jej i koupí znovu..   Marketingová koncepce zaútočila na trh v polovině padesátých let minulého století s úplně novou filozofií hlásající orientaci na zákazníka a jeho reakce. Úkolem této koncepce je není najít pro výrobky správné zákazníky, ale správné výrobky pro zákazníky. Cílem této koncepce je, aby si Vaše společnost vedla lépe a efektivněji než konkurence ve vytváření, poskytování a sdělování lepší hodnoty pro zákazníka na zvolených cílových trzích. Theodore Lewitt z Harvardu velmi výstižně popsal vnímání kontrastu mezi prodejním a marketingovým pojetím: „ Prodej se soustřeďuje na potřeby prodávajícího, marketing na potřeby kupující. Prodej se týká potřeby prodávajícího proměnit svůj výrobek v hotovost, marketing se spojen s ideou uspokojit potřeby zákazníka prostřednictvím výrobku a maximem dalších věcí, spojených s jeho vytvářením, dodáním a v konečné fázi konzumováním. Někteří badatelé zabývající se marketingovou výrobní koncepcí zjistili, že společnost, která se jí řídí dosahuje lepších výkonů, což v praxi nazýváme reagující tržní orientaci, což je pochopení a naplnění vyjádřených potřeb zákazníků.   Holistická marketingová koncepce je poměrně nového data a volá po novém marketingu a také nových obchodních praktikách. Společnosti mají totiž v dnešní době více možností jak provádět marketing, třeba s využitím internetu. Marketéři 21. století tak hledají soudržnější přístupy, které jsou dále než-li tradiční zavedené přístupy aplikace marketingu. Holistické pojetí marketingu je postaveno především na designu, vývoji a plnění marketingových programů, procesů a aktivit, kdy záleží prakticky na všem. Příkladem může být společnost Puma vyrábějící značkové oblečení a obuv, ta využila holistického marketingu k tomu, aby vyvedla svou značku ze šlépějí minulosti a začala proto prodávat moderní sportovní obuv. Puma také navrhla také výrobky pro rozdílné skupiny zákazníků a tím pokryla větší úsek populace, jenž bude její značku užívat, výsledkem tak byly výrobky pro uživatele snowboardů, stoupence jógy, či fanoušky automobilových závodů. Holistický marketing má celkem čtyři složky vztahový, integrovaný, interní a společensky odpovědný marketing.   Společenská marketingová koncepce má jednoduché heslo: „ Poznej potřeby zákazníka, zohledni potřeby společnosti a prodáš!“ Tato koncepce se snaží dát do souladu potřeby a přání zákazníka s dlouhodobými potřebami společnosti. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!