Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Druhy reklamy

Dle zákona č.40/1995 o regulaci reklamy se reklamou rozumí: „Oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky.“ 

Pokud bychom chtěli tuto definici zjednodušit popsali bychom reklamu, jako jakoukoliv placenou, či neplacenou formu propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky mající za cíl především zvýšení prodeje.   Obecně reklamu dělíme na Internetovou, Televizní, Tiskovou, Světelnou, Rozhlasovou, Mobilní, Venkovní, Alternativní, či Propagační. Další dělení reklamy je dle kategorie a dle účelu.   Reklama je neustále všude kolem nás, nikdo z nás, ač by chtěl se jí nevyhne. Tento článek má sloužit k poučení o reklamách a k tomu, aby se i obyčejný spotřebitel naučil číst mezi řádky prodejců, kteří se nám snaží podsunout své zboží…   Internetová reklama – jinak řečeno, či jinak vnímáno – bannerová reklama, kontextová reklama, či SEO. Cílem tohoto druhu reklamy je především přilákat zákazníka na webové stránky. Nejčastěji používanou metodou jak docílit větší navštěvovanosti stránek je SEO, nebo-li Search Engine Optimization. Tato metoda se využívá nejvíce z důvodů, že je zdarma a nedá se ovlivnit finančními prostředkya také proto, že se dá nastavit dle potřeb konkrétního webu. Výborně se hodí pro podnikatele, kteřá chtějí svou firmu prezentovat nikoli na billboardech venku, ale primárně přes internet. Televizní reklama – je formou reklamy uveřejňovanou prostřednictvím televize ve formě krátkých spotů na určitý výrobek. Cílem televizní reklamy je zapůsobit audiovizuálně, tedy nejen na sluch, ale i na zrak. Televizní reklama může být součástí filmů, nebo seriálů. Jiná zvláštní forma televizní reklamy je teleshopping. Tisková reklama – se nejčastěji vyskytuje ve formě tištěné řádkové inzerce, plošné inzerce, či reklamního textu. Vyskytuje se v novinách, časopisech, magazínech a je určena lidem, kteří si raději zalistují novinami, či časopisem, než-li aby si hledali informace na internetu.. Význam tisku obecně je v Češích velmi zakořeněn a i když dnešní internetová doba více přeje internetovým zprávám stále se najdou lidí, kteří tisk a tím i tištěnou reklamu pozvednou pravidelným čtením. Světelná reklama – má za cíl vizuálně nalákat člověka ke vchodu do určitého zařízení. Jedná se o nasvícená loga, či nápisy. Tento typ reklamy je tvořen tzv. LED technologií, která slouží právě ke zviditelnění podniku. Rozhlasové spoty – jedná se o jednoduchou reklamu v rádiu, či rozhlase, kde je velmi důležitá intonace hlasu a zabarvení podání, neboť člověk nemá možnost vizuálního kontaktu. Esem rozhlasové reklamy je časté opakování, či originálnost spotu. Mobilní reklama – nevychází z pojmu mobilní telefon, ale z pojmu mobilita, čili hýbání se. Jedná se o reklamu na městských hromadných dopravních prostředcích, či automobilech s níž se setkáváme dnes a denně. Venkovní reklama –  často se vyskytuje u silnic, dálnic a hlavně ve velkých městech. Jedná se o billboardy, plakáty, či jiné stále častější reklamní plochy – domy, či ploty za něž dostávají zaplaceno majitelé. Výhodou je nepřetržité působení na zákazníka, člověk se této reklamě nevyhne, nelze ji vyhodit, ani obejít. Alternativní média – jedná se o reklamy vlečené letadly, či lidé oblečeni do různých reklamních kostýmů, například párek v rohlíku, či reklamy na lavičkách v metru. Propagační předměty – propisky, letáky, igelitové tašky, trička, či kšiltovky s logem vyskytující se nejen v období voleb, ale i když jdete běžně nakoupit, dostanete igelitovou tašku s logem obchodu v němž jste nakoupili.  Chceme-li zapátrat hlouběji do dělení reklamy naskytuje se příležitost rozdělit si reklamu dle kategorie a dle účelu.  

Dle kategorie rozlišujeme reklamu na:

Reklamu orientovanou na spotřebitele – jejím úkolem je získání nových zákazníků a posílení věrnosti zákazníků stávajících a také vzbuzení dojmu, že zákazníci, kteří produkt koupili, udělali dobře. Reklamu orientovanou na produkt – oznamuje zavedení nového výrobku na trh, nebo se zvýšit odbyt stávajícího produktu Reklamu orientovanou na trh – se snaží především oslovit určitou cílovou skupinu uživatelů pro níž je produkt určen Reklamu orientovanou na vlastní podnik – se pokouší upevnit, nebo změnit image firmy v očích veřejnosti  

Dle účelu orientujeme reklamu na: 

Informativní – informuje o nových produktech uvedených na trh, či současných akcích Přesvědčovací – v závislosti dobrého jména značky se snaží přinutit zákazníky k rychlé koupi Připomínací – připomíná kde, nebo kdy si mohou zákazníci koupit určitý výrobek Reklamu na důležité věci – například třídění odpadků 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!