Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Aktivní a pasivní product placement

Speciální formou reklamy je product placement – a to extrémně účinnou a mnohdy velmi kontroverzní. Dnes je product placement součástí téměř každého filmu nebo seriálu, který můžeme vidět, a to jak vkusným, tak někdy příliš nápadným provedením. 

Product placement je jednoduše umísťování předmětů a produktů, na které firma chce upozornit, do běžného děje filmu nebo seriálu. Vzpomínáte si na slavné bonbony, na které chlapeček ve filmu Stevena Spielberga E. T. – Mimozemšťan láká do svého pokoje podivnou bytost? Firmě, která je vyráběla a do filmu umístila, se o 65% zvedla tržba v momentě, kdy byl film uveden do kin.   Umírněná verze tohoto způsobu prezentace je pasivní product placement. Zboží funguje ve filmu v podstatě přirozeně, nehraje svou roli v příběhu a napomáhá pouze vytvořit autentické prostředí, aby vše působilo jako v běžném životě.    O něco agresivnější a násilnější způsob, jak na televizní obrazovky nebo na plátna kin ve filmu dostat své zboží je aktivní product placement. Jeho předpokladem je zapojení produktu do scénáře, to, že nějaká postava ho nějak upřednostňuje, komentuje, často mívá roli ve scénáři – právě tak tomu bylo u filmu E. T. – Mimozemšťan. Velká otázka nastává u product placementu v momentě, kdy překročí hranici a vkusu a stane se už příliš nápadným a nepříjemným divákům, že kazí dojem z díla jako takového a narušuje jeho estetický účinek.    Dokonce dnes velmi skloňované slovní spojení „soap opera“ (mýdlová opera) označující seriály s velkým počtem dílů, které jsou vysílány většinou každý den, vzniklo kdysi jako označení seriálů, které byly částečně konstrukt určený právě pro aktivní product placement, kdy hospodyně a postavy v ději mluvily o výhodách a nevýhodách různých pracích prostředků a právě i mýdel a tím na ně upozorňovaly. V dnešní době se ale od tohoto způsobu upustilo a reklamy se přesunuly do klasických bloků.   Product placement není metoda, která se ale vztahuje pouze k filmovému průmyslu, můžeme si ho všimnout v knihách, počítačových hrách, v divadle, v hudbě apod. Není obvykle reklamou na konkrétní produkt, má hlavně za úkol značku zviditelnit a zvýšit o ní obecné povědomí. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!