Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Etický kodex reklamy

Kodex reklamy byl vydán Radou pro reklamu za účelem regulace reklamy v České republice. Jde o to, aby reklama v České republice sloužila k informování veřejnosti a splňovala etická hlediska působení reklamy. Reklama by měla být pravdivá, slušná a čestná, a měla by respektovat také mezinárodně uznávané zásady reklamní praxe vypracované Mezinárodní obchodní komorou.

Kodex reklamy nemá formu zákona a jeho vymáhání tedy nelze provést např. před soudem. Jedná se o vymezení pravidel a přijatelných mezí profesního chování pro subjekty působící v oblasti reklamy a Kodex také plní informační funkci ve vztahu k veřejnosti. Dodržování Kodexu reklamy je tedy pro firmu především dobrou vizitkou a může posloužit také v rámci konkurenčního boje.

Kodex vymezuje pojem reklamy a subjekty, kteří se v oblasti reklamy pohybují, především inzerenti, zadavatelé reklamy, reklamní agentury, vlastníci komunikačních médií a v neposlední řadě spotřebitelé.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Kodex vymezuje především tyto základní požadavky na reklamu, které plynou z ochrany práv spotřebitele a z ochrany hospodářské soutěže:

  • nesmí navádět k porušování právních předpisů,
  • musí být slušná (nesnižující lidskou důstojnost), čestná (nesmí zneužívat důvěru spotřebitele či využívat nedostatku jeho zkušeností či znalostí nebo jeho důvěřivosti) a pravdivá (nesmí šířit klamavé údaje nebo údaje pravdivé, ale vytržené z kontextu),
  • musí být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči spotřebiteli i společnosti (např. nesmí zneužívat předsudků a pověr a nesmí obsahovat nic, co by mohlo vést k násilným aktům nebo je podporovat).
  • musí respektovat zásady čestného soutěžení konkurentů (mimo jiné reklama nesmí útočit na jiné produkty, inzerenty nebo reklamy a nesmí se snažit tyto výrobky, inzerenty či reklamy diskreditovat).
  • kodex však vymezuje také pravidla apelující na trvale udržitelný rozvoj, což je vtěleno do těchto požadavků na reklamu:
  • nebude záměrně propagovat neodůvodněné plýtvání anebo neracionální spotřebu surovin či energie, pocházejících z neobnovitelných zdrojů,
  • nebude podporovat či vychvalovat chování, poškozující životní prostředí nad společensky akceptovanou míru.

Kodex je v praxi prosazován a při sporných situacích interpretován výlučně Arbitrážní komisí Rady pro reklamu, ve které jsou zastoupeni představitelé členských organizací Rady pro reklamu, poslanci parlamentu České republiky, zadavatelé reklamy, reklamní agentury, média, právní odborníci.

Při posuzování stížností se Rada pro reklamu řídí Kodexem reklamy a nikoli primárně platným právním řádem, neboť Rada pro reklamu nemůže udělovat sankce tomu, kdo poruší zákon. Tato pravomoc přísluší v případě porušení platného právního řádu obecným soudům.

Zdrojem tohoto textu je z velké části samotný kodex; plný text Kodexu reklamy je volně k dispozici na adrese: www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!