Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Podstata marketingu

Ze všech stran slyšíme, že je marketingové plánování nezbytné pro každou efektivně fungující firmu. Proč tomu tak je? Co je hlavní podstatou marketingu a jak postupovat, aby byla marketingová strategie co nejúčinnější?

 

Co je marketing?

Marketing slouží jako proces pro zjištění potřeb zákazníka, jeho následné naplnění a vývoj výrobku či služby vedoucí k uskutečnění této potřeby. Napomáhá k utváření racionálního plánování, díky kterému organizace dosahují svých vytyčených cílů. Hlavním cílem marketingové strategie je dodání svého produktu či služby správné skupině zákazníků, a to v pravý čas, na pravém místě a za přijatelnou cenu. Pro plnění těchto cílů se nejčastěji využívá nástroj zvaný marketingový mix nebo také 4P. 

Název 4P vychází z počátečních písmen jednotlivých marketingových nástrojů, kterými jsou produkt (product), místo (place), cena (price) a propagace (promotion). Metoda 4P se v marketingu neziskové sféry rozšiřuje ještě o další 2P – lidé (people) a politika (policy), marketing služeb přidal kromě lidí procesy (proces) a materiální předpoklady (psychical evidence).

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Dalším důležitým posláním marketingu je poznávání současných i potenciálních zákazníků. Odhalením jejich potřeb a přání může společnost nabízet takové produkty či služby, o které mají klienti zájem. Důležité je také aktualizovat poznatky o okolním tržním prostředí – současný stav vlastní firmy, její vnímání veřejností, záměry konkurence, dodavatelů či obchodních partnerů. K získávání těchto důležitých informací slouží marketingový průzkum, metody analyzující prostředí firmy, jako jsou SWOT analýza, Porterova analýza pěti sil či positioning firmy. Dalším důležitým postupem je také tržní segmentace, díky které určujeme skupinu zákazníků, na kterou budeme cílit marketingovou komunikaci a jejíž požadavky se budeme snažit naplňovat.

 

Marketingová strategie

Pro správné zajištění marketingu je nutné připravit marketingovou strategii. Ta se skládá ze tří fází – přípravné fáze, realizační fáze a kontrolní fáze. Pro jednodušší postup jednotlivými fázemi můžeme využít různé marketingové nástroje. V první, přípravné fázi nám může být nápomocný informační audit nebo již výše zmíněná SWOT analýza, BSC matice a další.

Realizační fáze využívá marketingového mixu, kontrolní fáze zase především analýzy ekonomických ukazatelů pro zjištění efektivnosti vynaložených nákladů, návratnost investic, obrat, zisk apod.

 

Kritéria úspěšného marketingu

Při tvorbě úspěšné marketingové strategie nesmíme zapomínat na základní fakta. Stále mysleme na to, že hlavním pojmem marketingu, kolem kterého se vše točí, je zákazník, přesněji řečeno konkrétní zákazník. Marketingové informace jsou výsledkem dialogu se zákazníkem, pouze zpětná vazba může přinést relevantní údaje. Takže pokud chceme stanovit hlavní kritéria úspěšného marketingu, pak jsou to vracející se zákazníci a jejich stabilní růst.

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!