Představte si pouličního obchodníka volajícího od svého stánku a nabízejícího své zboží. Snaží se vás přilákat, snaží se vám nabídnout zboží nebo služby. Ví, koho jak oslovit, komu především se věnovat. Mohlo by se zdát, že takovým obrázkům už dávno odzvonilo, ale…
Přímý marketing neboli direct marketing je způsob komunikace, který je založen na stejném principu, jen se liší svým provedením. Než s pokřikujícími obchodníky na ulici se spíše setkáváme s reklamními e-maily, dopisy či telefonáty. Na druhé straně je vždy obchodník, který se domnívá, že by nám jeho služby mohly být prospěšné.
Dalšími způsoby přímého marketingu mohou být brožury, plakáty, elektronické zpravodaje známé jako newslettery aj.
Mezi relevantní nabídkou, jež stálého či potenciálního zákazníka opravdu zaujme, a spamem, nevyžádaným reklamním sdělením, je velice tenká hranice a v podstatě závisí na tom, jak sdělení příjemce vnímá.
Pamatujte, že i váš stálý zákazník nemusí být vaším zákazníkem do konce věků a jeho zájem o vaše nabídky může opadnout – pak ho vaše sdělení nezajímá. Dejte mu proto vždy prostor k tomu, aby mohl reklamní sdělení odmítnout, např. odkazem vedoucím k odhlášení kontaktu z vaší databáze.
Přímý marketing se od masového oslovování potenciálních i stálých zákazníků liší ve čtyřech zásadních bodech:
Úkolem přímého marketingu je získat rychlou odezvu potenciálních zákazníků, které lze dosáhnout v e-mailu odpovědním formulářem, při telefonním hovoru či osobní návštěvě. Poznatky získané přímo od zákazníka se dají využít např. k modifikaci služby či produktu, k nabídce jiné služby či produktu dle zájmu zákazníka apod.
Přímá marketingová komunikace bývá zaměřena na tři cíle – přímý prodej, podporu prodeje a vytvoření loajality zákazníků vůči firmě.
Přímý prodej – vyznačuje se např. jako katalogový zásilkový prodej dle objednávek
Podpora prodeje a distribuce – aktivity prodejních týmů, dealerů nebo maloobchodníků
Vytvoření loajality zákazníků vůči společnosti – přímý marketing může být velice efektivním nástrojem pro zlepšení vztahů se zákazníkem
Média přímého marketingu dělíme jednoduše na adresná a neadresná (masová). I média masová generují reakce zákazníka, např. teletext, televizní reklama s možností přímé odpovědi aj. Pod médii adresnými si lze představit interaktivní média, e-maily, telemarketing a katalogy.
Databáze vašich stálých a potenciálních zákazníků je soubor kontaktů na ně, základní údaje o nich, jejich kupní historie apod. Při vedení databáze je třeba dbát na komplexnost, aktuálnost, spolehlivost, sourodost a zamezení duplicitě.
Přejeme vám, aby vaše nabídky měly jen samé kladné odezvy!
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy