Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Strategické předvídání

Základem každé dobré strategie je zajištění neprůstřelné konkurenceschopnosti firmy, avšak strategie není vůbec jednoducho disciplínou. K její realizaci potřebujete výdrž, odolnost vůči stresu, vytrvalost, strategické myšlení a také strategické předvídání. Předvídání je, ať chcete nebo ne součástí každé smysluplné lidské činnosti. Vždyť už v autoškole nás instruktoři učí předvídat chování řidiče jedoucího před námi, či v protisměru. Nebýt předvídání a zvážení následků nikdy bychom nerealizovali nic nebezpečného, což je někdy potřeba. Z kůží na trh jdeme i co se týče strategického řízení, kde je předvídání velmi důležité, ba dokonce zásadní. Provádět strategická rozhodnutí bez předvídání by totiž byla pro většinu firem tržní sebevražda, všechna firemní rozhodnutí jsou totiž implicitně založena na předvídání.

I když je tak důležité, často není strategické předvídání prováděno adekvátním způsobem. Úkolem dobrého top managera je schopnost předvídat budoucí vývoj sledováním vznikajících změn a předvídat adekvátně. I proto se strategickým managementem například v Americe zabývá jen asi 300 – 500 top managerů, což mluví samo za sebe.

Je to i proto, že strategické předvídání musí splňovat určité skutečnosti, mezi něž patří:

  • Výsledek strategie je známý, tudíž je pro firmu neznámá i budoucnost.

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • Budoucnost se bude odlišovat od minulosti, nemůžeme tedy předpokládat, že výsledek, který se povedl v minulosti, se stane i v budoucnosti. Od strategie lze mnoho očekávat, ale výsledek není nikdy jistý na 100%.

  • Budoucnost nelze vypočítat ani matematicky, ani statisticky, proto nikdy nebudeme znát výsledek strategie..

Nejspíše si teď říkáte, k čemu je předvídání, když výsledek stejně nevíte? Základem strategického předvídání je velké množství informací, které se zvažují na základě akropolí – odběratelů, dodavatelů a akropolí – hospodářské politiky státu. Zvažovat strategii z tohoto hlediska, jak jistě dáte za pravdu je prováděno v natolik globálním měřítku, že opravdu jen vnikající top manager je schopný odhadnout jaká bude poptávka po nasazených výrobcích apod.

Samozřejmě je možné, že i ten nejvíce učený top manager se splete, ale vše závisí především na dobré informační základně z níž čerpá. Budete-li chtít předvídat a zároveň budete mí malé množství informací dopadnete stejně jako u plánování strategie razící heslo „ Můžete mít vizi, ale když nemáte prostředky jak dosáhnout cíle, je Váše strategie již na začátku odepsaná.“

Příkladem dobrého předvídáním může být například firma, která chtěla v Kolíně vybudovat velkou automobilku. Byly známy představy o základních charakteristikách vozů, o velikosti produkce, roku zahájení výroby apod. Toto jsou parametry na jejichž základě mohou dodavatelé u budované automobilky odhadnout, jaká bude poptávka po jejich výrobcích.

Informovanost zkrátka vládne světem a vymlouvat se na nesehnání dostatku informací je v dnešní době počítačů a stále se rozvíjejících nových informačních technologií hrubě nedostatečné. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!