Období růstu produktu je pro firmu příznivou etapou v životním cyklu. Rostou tržby i zisk. Noví uživatelé jsou s produktem spokojení a stávají se z nich průměrní, věrní zákazníci. Výrobku se přidávají další užitné vlastnosti.
Ceny zůstávají na stejné úrovni, nebo lehce klesají podle růstu poptávky. Náklady na propagaci se většinou snižují. Na druhé straně se na trhu objevují noví konkurenti. Pokud chce konkurence výrazněji rozšířit svoje impérium působnosti, rostou firmě náklady na propagaci.
zvyšování kvality – výrobku se přidávají další vlastnosti, zdokonaluje se styl produktu
rozšiřování sortimentu – u malých firem přibývají nové druhy, u velkých firem nové výrobní řady
nové tržní segmenty – zacílení na nové skupiny potenciálních zákazníků
nové distribuční kanály – posiluje se maloobchodní síť o síť dealerů
změnu propagace – dochází ke změně funkce reklamy od informující k přesvědčovací
zisk nových zákazníků – cena motivuje, či-li může dojít ke snížení ceny produktu
Strategie se volí s ohledem na záměr, kterého má být dosaženo. Společnost se může zaměřit na krátkodobý cíl (na přechodné období získat maximální podíl na trhu), nebo na dlouhodobý cíl (stát se tržním vůdcem).
Období zralosti obvykle trvá déle než předchozí etapy a je skutečnou výzvou pro marketingové manažery. Rozlišujeme 3 fáze zralosti: a) růst – tempo růstu prodeje kulminuje, nevznikají žádné nové distribuční kanály, b) stabilita – objem prodeje na jednu osobu se v důsledku nasycení trhu ustálí, změnu může přinést populační růst, c) slábnutí – pokles prodeje, spotřebitelé hledají jiné výrobky.
1. Modifikace trhu
- zvýšení počtu uživatelů značky – přeměna neuživatelů v uživatele, vstup na nové tržní segmenty, zisk zákazníků od konkurence
- zvýšení objemu prodeje – četnější používání produktu, větší spotřeba při jednom použití, nové a všestranější použití
2. Modifikace výrobku
- zdokonalení kvality výrobku – zlepšují se funkční vlastnosti a principy
- zdokonalení vlastností – výhodou je, že firma tvoří originální image, nevýhodou je lehké napodobení ze strany konkurence
- zdokonalení stylu – vylepšuje se estetická přitažlivost výrobku
3. Modifikace marketingového mixu
- cena – možnost snížení ceny
- distribuce – nová odbytiště
- reklama – změny v rámci reklamní kampaně
- prodejní propagace – dárky, záruky, finanční podíly z prodeje
- osobní prodej – zvýšení kvality prodavačů
- služby – urychlení dodávek
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy