Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Porterův pětifaktorový model

Tento model je vhodný použít v případě, kdy majitelé firmy chtějí zanalyzovat faktory, které ovlivňují pozici firmy v konkrétním odvětví. Tento model je opravdu velmi vhodný, jelikož je zde použito pět faktorů, které jsou pro každou firmu stěžejní. Podstatou Porterovy analýzy je zformulování kritérií k daným pěti faktorů, které souvisí s daným prostředím a tato kritéria jsou následně hodnocena (bodována) vykonavatelem této analýzy. Metody mohou vykonávat manažeři, majitelé firem, téměř každý, kdo ale dané problematice rozumí. Jelikož hodnoty musí být objektivní a hodnoceny do budoucna. Škálu hodnot si vykonavatel analýzy může zvolit sám (pokud již není dopředu nastavena). Například 1 – 5, kde 1 znamená nejvyšší hodnota (například změna se nemusí vytvářet) a 5 znamená nejnižší hodnota (například je nutné změny vykonat).

Vhodné je také srovnávat škálou dvě hodnoty, například dva roky. Kde v prvním roce (například rok 2012) jsou udány hodnoty objektivní a ve druhém roce (například rok 2013) jsou přiřazeny hodnoty, kterých chtějí majitelé dosáhnout v tomto roce. Mezi pět faktorů této analýzy patří vyjednávací síla zákazníků, vyjednávací síla dodavatelů, hrozba vstupu nových konkurentů, hrozba substitutů a rivalita firem, které působí na daném trhu. Po každé z pěti analyzovaných faktorů se bodová hodnocení sečtou a vypočte se průměr (průměrný odhad). Aby závěry z analýz byly relevantní, musí se k nim přistupovat objektivně a hodnotit každou analýzu zvlášť. Mezi faktory, které zhoršují vyjednávací sílu zákazníků, patří například možný přechod zákazníka ke konkurenci v rámci srovnatelných cen či výhodnějších nabídek. Téměř nejhorším faktorem, který zhoršuje pozici dodavatele, je nulová existence substitučního výrobku. Odvětví s velkým počtem stejně silných konkurentů zvyšuje hrozbu vstupu nových konkurenčních firem. Mezi příklad, který zvyšuje hrozbu substitutů, můžeme zařadit například neustále se zvyšující nabídku firem se substitučními výrobky. Mezi faktory, které zvyšují celkovou rivalitu v odvětví, patří například nově budované špičkové, lukrativní odvětví.

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!