Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Krize v podnikání, krizové řízení podniku

Jedna věc je efektivně uchopit myšlenku a začít s podnikáním, druhá pak najít skulinu, prosadit se v podnikatelském světě a být úspěšnými ve své činnosti. Založení živnosti, nebo obchodní společnosti je jen začátkem. Následuje, kromě jiného, prokázání Vašich manažerských schopností.

  Faktory mající vliv na úspěšnost podnikatelského záměru Při řízení podniku je třeba brát v potaz faktory, které mají vliv, jak a zda vůbec budete ve Vašem podnikání úspěšní. K těmto faktorům bezpochyby patří konkurenční prostředí, technologické jevy, politické, makroekonomické aj. Stěžejním vlivem však zůstává lidský faktor, konkrétně pak způsob řízení, rozhodování a míra připravenosti na možný vznik krize.   Krize v podnikání Bezpochyby nikdo nechce hned myslet na to, že jeho záměr v podnikání nedopadne dobře. V případě podnikání však nestačí mít jen nápad, znalosti, povědomí o potřebě a požadavcích koncových klientů, vstupní kapitál. Je třeba také mít odvahu a chuť riskovat. A s mírou risku úzce souvisí i případná neúspěšnost. Můžete mít tzv. do puntíku promyšleno, s čím prorazíte na podnikatelském trhu, jak oslovíte klienty a/nebo zákazníky. Sníží-li se však například poptávka, ať už z důvodu zvýšené míry nezaměstnanosti, může se tento fakt neblaze promítnout do existence Vaší firmy.   Rozdělení podnikových rizik Patříte k těm šťastnějším, kteří ve svém podnikání nezaznamenali krizi? Možná budete vyvedeni z omylu. Pokud totiž u Vás v minulosti došlo ke škodní události, pak již můžeme hovořit o operativním riziku. Rizika dále mohou strategická, kdy s jejich existencí je třeba počítat do budoucnosti.   Eliminace možnosti vzniku krize Vůbec nejlepší je, pokud můžete zamezit tomu, aby u Vašeho podniku krize nenastala. Výše jsme však uvedli, že faktorů, které mají vliv na podnikatelskou úspěšnost, je příliš mnoho. Nic ještě není ztraceno, pokud začnete krizi řešit, i když již nastala, ale ještě nedošlo k oslabení podnikových zdrojů.  V tom případě je však třeba zahájit monitorování výskytu rizikových událostí a faktorů.   Krizové řízení podniku Dojde-li ke krizovému stavu, jen těžko se vyhnete narušení Vaší standardní činnosti. Přetrvávající, nijak, nebo efektivně neřešící se stav, může vyústit až k zániku firmu. Při vzniku krize je třeba, abyste „vystoupili“ ze standardního řízení a přešli na krizové řízení. Při něm je třeba klást důraz především na odstranění vzniklých příčin problémů.   Zásady organizace krizového řízení V rámci krizového řízení je nutné jmenovat krizový management – identifikovat skutečné příčiny nastolené krize – realizovat ozdravná opatření. Budete-li v krizovém řízení úspěšní, může Vás naopak krizová situace posunout dopředu. Ne vždy tak musí platit úměra krize = konec podnikání.   Etapy krizového řízení Ať už podnikáte ve službách, nebo výrobě, Vaše snažení je odvislé od zájmu, respektive poptávce a odběru klientů a/nebo zákazníků. Při krizovém řízení je třeba co nejdříve přistoupit k eliminaci pádu, tj. zamezení tomu, aby u Vás došlo k co nejmenší ztrátě zákazníků. Na krizové řízení nebuďte sami, zapojte veškeré zaměstnance, ať už se jedná o vedoucího, nebo asistenta aj. Ve svém úsilí nepolevte, ani s příchodem prvního úspěchu. Průběžně hodnoťte situaci dle nastoleného krizového plánu. Jakmile dojde k překonání krize, můžete se vrátit ke standardnímu způsobu řízení. Samozřejmě se však vyvarujte chybám, na které jste při identifikaci příčin nastolené krize, přišli. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!