Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Umíte delegovat?

Každý manažer musí během dne vyřídit hromadu neodkladných úkolů. Jenže den není nafukovací a je pravděpodobné, že část svých povinností budete muset nechat kolegům nebo podřízeným. Ovšem správně delegovat je někdy nesnadné.

 

Proč delegovat?

Pokud se naučíte správně delegovat, zbavíte se tím rutinních úkolů a svůj čas můžete využít k důležitější práci.

Ve volném čase můžete rozvíjet své manažerské dovednosti a schopnosti, které ve výsledku zhodnotíte díky lepší produktivitě práce.

Pokud budete delegovat ostatní, ukážete jim, že s nimi počítáte, ceníte si jejich zkušeností a snahy. A pravděpodobně se pak těmto kolegům bude ve firmě lépe pracovat a když budou cítit za chod firmy jistou dávku zodpovědnosti, budou vůči vám loajálnější. ¨

 

Co delegovat?

Je jasné, že jako majitel nebo vrcholný manažer firmy nemůžete delegovat na své podřízené vše. K delegování jsou vhodné například rutinní činnosti, opakující se úkoly nebo účast na akcích, kde nutně nemusíte být vy.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Musíte si však uvědomit, že delegovat neznamená zbavit se stoprocentně odpovědnosti za daný úkol. Alespoň v omezené míře byste měli mít vliv na to, jakým způsobem bude úkol proveden.

Velkým problémem pro mnoho manažerů bývá dosažení rovnováhy v delegování a tak se často stává, že na své zaměstnance buď přísně dohlíží, nebo naopak bývají přespříliš benevoletní.

Ani jedna z těchto situací není dobrá pro tým ani pro samotného vedoucího pracovníka, protože nepřispívá k efektivní práci.

 

Základní chyby při delegování

Manažer má patent na rozum

Jestli si o sobě myslíte, že všechno víte nejlíp a všemu rozumíte, delegování úkolů vám asi moc nepůjde. Pokud nechcete zůstat na veškerou práci sami, musíte se naučit přijímat nápady svých kolegů s nadšením, správně je ocenit pomáhat s jejich realizací. 

Rychlejší bude, když si to udělám sám

Na podobné úvahy radši zapomeňte. Je pravděpodobné, že vaši kolegové ze začátku udělají pár chyb nebo si nebudou vědět rady a vás to nějaký čas bude stát. Nicméně je jisté, že správně motivaní pracovníci začnou velmi brzo plnit své úkoly správně a zodpovědně a vám tak ubydou starosti. 

Nedůvěra k ostatním

Pokud jste začínali sami, je docela možné, že nebudete svým kolegům ze začátku důvěřovat. Můžete mít pocit, že svěřený úkol byste stejně nejlépe vykonali vy. Nebo mít obavy, že delegováním ztratíte u podřízených autoritu. Většinou jsou to mýty, se kterými se budete muset vypořádat.

Na druhou stranu musíme podotknout, že některé obavy mají své opodstatnění. Ne každý zaměstnanec je opravdu schopen svěřený úkol bez problémů splnit.

Jak správně delegovat?

V první řadě musíte vědět, co delegovat. Úkol, který chcete někomu svěřit, přesně pojmenujte, vytyčte jasně postup a cíl.

Vyberte pracovníka, kterému úkol svěříte. Jakmile budete mít úkol vytyčený, musíte najít člověka, kterému ho svěříte. Svěřený úkol by měl odpovídat jeho kompetenci, zkušenostem a schopnostem. Asi těžko budete po své recepční chtít, aby opravila nepojízdný traktor.

Pracovníkovi sdělte veškeré podstatné informace, včetně způsobu provedení, předpokládaného termínu dokončení a priority mezi jeho ostatními úkoly.

Pracovníka nezapomeňte správně motivovat a nebojte se vyjádřit svou důvěru v jeho schopnosti. Jen tak máte záruku, že se svěřeného úkolu zhostí opravdu zodpovědně. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!