Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Styly řízení lidí

Úspěšný podnikatel by měl znát určité styly řízení zaměstnanců. Ale důležité je vědět, kdy použít jaký druh autority. A zejména v jaké míře ji uplatňovat. Až přehnaná autorita vede k přemíře nesnášenlivosti zaměstnanců vůči podnikateli a ke špatné vnitřní struktuře podniku.

Autorita

  1. Formální – tento typ autority může člověk získat například jmenováním, delegováním. Výhodou je, že manažer může působit na více lidí najednou a nemusí je ani znát (generální ředitel). Nevýhodou může být nespokojenost, někdy až agrese podřízených pracovníků.

  2. Odborná – tento typ autority nabízí člověku, který je odborníkem v určitém oboru, přirozenou autoritu od ostatních členů.

  3. Osobní – osoby, která používá tento typ autority, si ostatní váží jako člověka. Tento člověk nezneužívá svého postavení.

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

Vlastní styly řízení

  1. Autoritativní – principem tohoto stylu je rozkazování, vydávání příkazů a kontrola podřízených. Tento styl by se měl používat pouze v mezních situacích.

  2. Kooperativní – jedná se o demokratický styl řízení lidí. Podřízení mohou participovat na rozhodnutí, které vydá jejich nadřízený. Je zde zaveden partnerský vztah mezi podřízenými a nadřízeným. Je zde ale důležité mít na paměti, že demokracie končí okamžikem rozhodnutí nadřízeného.

  3. Styl řízení „laisser – faire“ – jedná se o pasivní průběh řízení lidí. Volný průběh všem pracovníkům.

Nikdy neexistuje pouze jeden styl řízení, styly jsou propojené a z každého má nadřízený něco. Ale u každého člověka, který má právo řídit lidi, převažuje jeden z výše uvedených stylů.

 

Podnikatel si musí uvědomit, že řízení pracovníků je cílevědomé ovlivňování lidí. Dříve firmy vyžadovaly jen výkon od zaměstnanců, nyní se ale snaží o komplexní rozvoj zaměstnanců – profesní vzdělávání, rozvoj osobnosti, zdravý životní styl.

 

Ve firmě by mělo být zavedeno, že nadřízený má určitý prostor pro rozhodování a ten by měl zaujímat 70 %. Zbylých 30 % může být použito pro rozhodování pracovního týmu. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!