Úspěšný podnikatel by měl znát určité styly řízení zaměstnanců. Ale důležité je vědět, kdy použít jaký druh autority. A zejména v jaké míře ji uplatňovat. Až přehnaná autorita vede k přemíře nesnášenlivosti zaměstnanců vůči podnikateli a ke špatné vnitřní struktuře podniku.
Autorita
Formální – tento typ autority může člověk získat například jmenováním, delegováním. Výhodou je, že manažer může působit na více lidí najednou a nemusí je ani znát (generální ředitel). Nevýhodou může být nespokojenost, někdy až agrese podřízených pracovníků.
Odborná – tento typ autority nabízí člověku, který je odborníkem v určitém oboru, přirozenou autoritu od ostatních členů.
Osobní – osoby, která používá tento typ autority, si ostatní váží jako člověka. Tento člověk nezneužívá svého postavení.
Vlastní styly řízení
Autoritativní – principem tohoto stylu je rozkazování, vydávání příkazů a kontrola podřízených. Tento styl by se měl používat pouze v mezních situacích.
Kooperativní – jedná se o demokratický styl řízení lidí. Podřízení mohou participovat na rozhodnutí, které vydá jejich nadřízený. Je zde zaveden partnerský vztah mezi podřízenými a nadřízeným. Je zde ale důležité mít na paměti, že demokracie končí okamžikem rozhodnutí nadřízeného.
Styl řízení „laisser – faire“ – jedná se o pasivní průběh řízení lidí. Volný průběh všem pracovníkům.
Nikdy neexistuje pouze jeden styl řízení, styly jsou propojené a z každého má nadřízený něco. Ale u každého člověka, který má právo řídit lidi, převažuje jeden z výše uvedených stylů.
Podnikatel si musí uvědomit, že řízení pracovníků je cílevědomé ovlivňování lidí. Dříve firmy vyžadovaly jen výkon od zaměstnanců, nyní se ale snaží o komplexní rozvoj zaměstnanců – profesní vzdělávání, rozvoj osobnosti, zdravý životní styl.
Ve firmě by mělo být zavedeno, že nadřízený má určitý prostor pro rozhodování a ten by měl zaujímat 70 %. Zbylých 30 % může být použito pro rozhodování pracovního týmu.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy