Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Zásady asertivity

Slovo asertivita pochází z latinského assere (něco si osobovat, něco prosazovat), v češtině je synonymem asertivity pojem sebeprosazování, pro nějž existuje deset základních pravidel.


1. Právo samostatně posuzovat naše chování a city a být za ně odpovědní.
2. Právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující naše chování.
3. Právo posoudit, zda a nakolik jsme zodpovědní za řešení problémů druhých lidí.
4. Právo změnit svůj názor.
5. Právo říci: "Já nevím."
6. Právo být nezávislí na dobré vůli ostatních.
7. Právo dělat chyby a být za ně zodpovědní.
8. Právo dělat nelogická rozhodnutí.
9. Právo říci: "Nerozumím."
10. Právo říci: "Je mi to jedno."

I když se to na první pohled zdá více než-li jednoduché, otevřeně vyjadřovat své myšlenky, pocity a přání a zároveň otevřeně komunikovat s druhými lidmi, není dáno každému. Lidé mají obvykle sklony se hádat a prosazovat své názory, místo aby se snažili najít kompromis. Je to sice také způsob prosazování, ale rozhodně není asertivní. O asertivním jednání bylo vydáno mnoho knih a zabývá se jím mnoho odborníků, ale nejvíce se asertivního výcviku užívá ke zvládání interpersonálních situací verbální komunikace.

Jak již bylo řečeno, někteří lidé od přírody asertivitu ovládají a jiní ne, proto existuje několik rad jak e ji naučit, nebo-li jak se správně prosadit a neublížit tím sobě, ani svému okolí. Právě proto existuje sedm základních asertivních dovedností, či zásad, kterými, když se budete řídit zvládnete se zdravě prosadit.

  1. Pokažená gramofonová deska, je typ člověka, který neustále opakuje to co chce, nebo to co se mu nelíbí, aniž by měl pádné argumenty. Tito lidé jsou snadno zmanipulovatelní, neboť si všechno moc připouštějí. Asertivní člověk musí umět říct co chce bez náznaku lítosti, ponížení, či hanby za svůj požadavek.

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  2. Sebeotevření je velmi důležitou součástí asertivního chování, kdy by se měl člověk naučit beze studu říkat své názory na určité věci, ať už ekonomické, politické, či vztahové. Zkrátka by měl vyjádři svůj názor bez pocitu viny z toho jak na vás budou hledět ostatní.

  3. Volné informace o sobě bez problémů sdělujte, pomáhá o navázat sociální kontakt a lépe se s druhým člověkem poznáte a pokud si nejste jisti, že k tématu hovoru máte co říci, jemně se snažte vyzvědět názor vašeho komunikačního kolegy nevtíravými dotazy, či oznamovacími větami typu: „ O tom vím, jen z dolesku,“ „Vidím to neurčitě…“

  4. Otevřené dveře jsou technikou pomáhající zvládnout kritiku. Asertivní člověk nereaguje na kritiku kritikou, ale řekne něco z čeho plyne, že souhlasíte. Tím kritikovi vezmete vítr z plachet a on nebude mít další důvod vás kritizovat, neboť ho uspokojí vaše uznání toho, že měl pravdu. Této asertivní technice se říká fogging, nebo-li zmlžení. A lze to přirovnat k tomu, když se člověk snaží ramenem vyrazit dveře a až, když těmi dveřmi proletí, zjistí, že byli otevřené.

  5. Negativní aserce se též používá k odražení negativní kritiky. Jedná se o chvíli kdy vás někdo kritizuje za chybu, kterou jste skutečně udělal, v tomto případě je dobré zareagovat větou: „ Udělal jsem hloupost,“ nebo „ asi jsem to opravdu zvoral, co říkáš?“

  6. Negativní dotaz je též kritického, ale když nás někdo kritizuje, tak to nepopíráme, ale žádáme podrobnější informace a detailnější objasnění kritiky.

  7. Kompromis je v zájmu dobrých vztahů nejlepším asertivním řešením krizových situací. Mistrovstvím je přimět partnera ke kompromisu, tak aby to vypadalo, že je to jeho zásluha.

Asertivní jednání obecně je velmi prospěšnou disciplínou, neboť nám pomáhá získat si, nebo si udržet zdravé sebevědomí a pomáhá nám také lépe zvládat různé situace.

Na závěr se jistě ještě hodí pár základních principů, které vychází ze správného asertivního jednání:

  • podstata tkví v racionálních apelech

  • problémové situace řešit vhodně volenými slovy

  • asertivní odpovědí se bráníme manipulaci

  • výsledkem asertivního chování je oboustranná spokojenost

  • asertivitou si navozujeme pocit úspěšného člověka, tudíž ze sebe máme radost. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!