Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Konflikty a reakce na neoprávněnou kritiku

Za konflikt označujeme napjatou situaci, která vznikla mezi dvěma nebo více partnery, kteří jsou na sobě závislí, ale současně se snaží jednat nezávisle až protikladně. Konflikt je střet, který může mít charakter sporu nebo problému.

Spor má příčinu lidskou (vztahy, názory, chování, komunikace). Problém má příčinu věcnou (technologie, kapacita skladu, diagnóza). Při řešení konfliktů je lepší přenést střet na příčinu věcnou – lepší argumentace bez osobních ataků.

Formulace vlastních sdělení v konfliktu

  • mluvte o konkrétním chování, projevu, faktu

  • vysvětlete svou reakci, naznačte pocity

  • vyslovte konkrétní požadavek

  • naznačte důsledky

Konflikt velmi úzce souvisí s kritikou. Kritika může být oprávněná, pravdivá ale nevhodně podaná, nebo záměrně nepravdivá. Před reakcí na kritiku zvažte zdroje a motivy kritiky, nepospíchejte s obranou napadeného JÁ, odložte explozi, uvědomte si vztah ke kritizující osobě.

Chybné reakce na kritiku

Zobecňování – Kritika nemusí být pokaždé v jádru negativní. Někteří lidé tak vyjadřují svůj zájem tzv. konstruktivní kritika.

Interpretace – Neškodné výroky jsou vztahovány k vlastní osobě jako kritika.

Percepce – Lidé mají pocit nedokonalosti a o kritiku si de facto sami říkají tzv. syndrom nenapsaného úkolu.

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Změny neverbálního chování – Cynické mlčení, agresivní gestikulace, plánování pomsty, předčasný ústup.

Změny verbálního chování – Popírání, odvetná kritika, chybná generalizace, poučování.

Reakce na neoprávněnou kritiku

1. Předejděte námitce – negativní aserce. Námitce předchází a k problému se hlásí dobrovolně.

2. Vysvětlení – podání důvodů, které uvádí záležitost do pravých okolností.

3. Přímé popření – cesta otevřeného konfliktu. Vychází z jistoty znalosti problému a objektivní neviny.

4. Nepřímé popření – využívá srovnání. Čerpá ze znalosti situace na trhu a těží z porovnání s konkurencí.

5. Námitku brát jako otázku – neoprávněná kritika se neguje otázkou.

6. Metoda bumerangu – námitku přetaví ve výhodu.

7. Odložená odpověď – na kritiku se přímo neodpoví. Čas je využit k zisku doplňujících informací.

8. Nechat reagovat třetí stranu – do rozpravy se přijímá další komunikační partner. Tři dělit dvěma nelze.

A jak se chovat, když se octneme na druhé straně barikády. Tedy jak kritizovat druhé? Cílem není ulevit si a ponižovat druhého, cílem je změna chování či stavu věcí! A proto:

  • kritizujte co nejméně

  • místo kritiky nabízejte varianty řešení

  • mějte na paměti cíl kritiky

  • kritiku neodkládejte

  • kritika má být konkrétní, věcná a osobní

  • dejte druhému šanci na nápravu 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!