Asertivita je otevřené přirozené vyjadřování pocitů, názorů a myšlenek bez popírání vlastních práv a omezování práv jiných osob. Být asertivní znamená zachovat klid v krizi, být odpovědný za sebe. Slouží jako obrana proti manipulátorům.
Asertivní výroky jsou stručné, jasné a k věci. Rozlišuje mezi názory a fakty. Návrhy nejsou zatížené radami. V komunikaci se zjišťují a respektují představy, názory a zájmy druhých. Hledají se způsoby, jak problém zvládnou a vyřešit.
každý má právo na svou pravdu – absolutní pravda neexistuje
každý člověk občas prohrává a občas vyhrává
nemá cenu se trápit událostmi, které nemůžeme ovlivnit
každý se nakonec musí postarat sám o sebe – je třeba být dospělý
heslem moderního společnosti je komunikovat, komunikovat, komunikovat
lidský charakter se skládá z dobrých i špatných vlastností
velký problém představuje závist
demokracie je bohatá, omezovaná moc je chudší
Sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky, emoce a být za ně a jejich důsledky zodpovědný.
Nenabízet zbytečné výmluvy či omluvy ospravedlňující své chování.
Posoudit, zda a nakolik jsem odpovědný za řešení problémů ostatních lidí.
Změnit svůj názor.
Dělat chyby a být za ně zodpovědný.
Říci: Já nevím.
Být nezávislý na dobré vůli ostatních.
Dělat nelogická rozhodnutí.
Říci: Já nerozumím.
Říci: Je mi to jedno.
Sám si rozhodnout, jestli budu jednat asertivně nebo ne.
Komunikace osciluje mezi pasivitou a agresivitou. Asertivita stojí mezi. Výmluva je pasivní. Ironie je agresivní. JÁ jazyk je asertivní. V konfliktní situaci se obhajoba považuje za pasivní, obvinění za agresivní, přiznání je asertivní.
Pokažená gramofonová deska – Vhodná technika při požadavku nebo odmítnutí. Jednatel klidným opakováním vizí dosáhne cíle. Učí vytrvalosti v prosazování. Umožňuje ignorovat léčky.
Otevřené dveře – Dovednost se používá při přijímání oprávněné kritiky. Je to přirozenější přístup než kritiku slepě popírat. Proces má 3 fáze: a) přiznání, b) omluva, c) pryč od problému.
Sebeotevření – Užívá se pro uvolnění atmosféry. Mluvčí o sobě sděluje informace, které říkat nemusí.
Volné informace – Cílem je posílit dobré vztahy. Rozprava, během které si obě strany sdělují informace navíc. Pocit náklonnosti rozvazuje jazyk.
Negativní aserce – Vyrovnání se s chybou. Sebekritika předchází samotnému jednání. Mluvčí ví o omylu a předem na něj upozorní.
Negativní dotazování – Dovednost vhodná pro obchod, nevhodná pro osobní vztahy. Jednatel zná negativní výsledek, ale chce zjistit, v čem je chyba, nebo proč neuspěl, proto se ptá.
Selektivní ignorování – Něco přijmu, něco odmítám. Ignorovat se dají osobní a nepodstatné věci, podstatné záležitosti ignorovat nemůžu.
Přijatelný kompromis – Uplatnění v obchodě. Mluvčí asertivně vyjde vstříc na půl cesty. Jedná se o vědomý akt. Předem stanovený mezník se neoznamuje hned, aby měl jednatel pořád únikovou variantu.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy