Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Verbální komunikace

Základem je latinské slovo „verbum“ – slovo. Je to tedy komunikace prostřednictvím slov, řeči.

Slovo samotné může mít pro každého jednotlivce trochu odlišný význam a pak – je-li slovo, řečená věta, citově zabarvená, emočně laděná – její význam se mění. Zajímavý je určitě fakt, že ženy rozlišují mnoho intonačních rozdílů v řeči, zatímco muži rozeznávají pouze několik.  V pracovním kolektivu, kde jsou muži a ženy je tedy tato informace důležitá, protože pomůže při řešení případných potíží.

Komunikace na pracovišti je velmi důležitým faktorem. Komunikujeme řečí, komunikujeme ale i písemně – pomocí e-mailů, sms a různých chatovacích aplikací, ale i sociálních sítí. Mezi řečí a písemnou zprávou je rozdíl, protože přímou řeč můžeme zabarvovat emočně. Písemný projev se tedy může jevit přímější a jasnější.

Jednou z nejméně oblíbených a často obávaných komunikačních problémů jsou konflikty. Jak tedy správně komunikovat?

Komunikujte jasně, stručně a výstižně – ani  s objemem dat není třeba nic přehánět. Méně znamená někdy více. Soustřeďte se na to, co potřebujete sdělit tak, aby to bylo srozumitelné.

Komunikujte upřímně – neupřímnost je slyšet a cítit v hlase i v neverbálním projevu. Sami však víte, že neupřímná komunikace vyjde najevo.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Naslouchejte – naslouchání neznamená, že slyšíte, ale že vnímáte obsah sdělovaných informací.

Ptejte se – pokud nerozumíte, nejste si něčím jisti, vždy se raději zeptejte. Lepší je se dvakrát zeptat než dovolit a nepředejít nedorozuměním, která se mohou leckdy těžko a zdlouhavě vysvětlovat.

Vyjadřování emocí  – je složitou záležitostí. Není snadné je vyjadřovat. Na druhé straně, sdělujte své emoce – bez útočného podtextu druhé straně, sdělujte fakta. Nedovolte sami, aby vás převálcovaly emoce, ale ani se do nich nenechejte vtáhnout. Častým problémem v komunikaci bývají nabité emoce, které se sice po tzv. „zchladnutí“ uvolní a komunikace může dále pokračovat, ale často způsobí mnohé potíže, které se těžko překonávají.

Fakta versus vlastní názor. Naučte se oddělit fakta od vlastního názoru. Lépe bude komunikace probíhat, pokud sdělíte fakta a teprve poté přidáte svůj vlastní názor a postoj k tomuto faktu.

Sdělujte pouze vlastní názor. Pokud zrovna nejste mluvčím celé skupiny, protože i tak by bylo vhodné, aby celá skupina komunikovala pospolu. Vtažením celého teamu do hodnocení jedné osoby nebo jiné části teamu povede pouze k naštvání na ty účastníky, kteří nejsou přítomni této diskusi.

Zapojte verbální s neverbální komunikací – protože vaše gesta, pohyby těla, rukou, řeknou mnoho. Zároveň ale musí být v souladu se sdělovanou informací, protože v opačném případě
se prozradíte.

Dívejte se – nejvíce informací získáváme díváním. Dívejte se také účastníkům do očí. Koukáním do papírů ztrácíte na důvěře, protože tím vyjadřujete nedůvěru vůči posluchačům.

Konflikt – ač se konflikt zdá být pro většinu lidí nepřijatelný, nepříjemný, může významně přispět ke zlepšení situace. Dojde totiž k uvolnění nashromážděného napětí a opět k uvolnění komunikace. Konflikt nemusí nutně znamenat nepříjemnou záležitost.

Vězte, že vzájemnou komunikací si vytváříte jednak vy obrázek o druhé straně, ale i druhá strana o vás. Rozmýšlejte, než něco vyslovíte. Promyslete věcný obsah sdělení.

Stává se velmi často, že komunikace není otevřená a upřímná, protože jsme se naučili říkat to, co je výhodné a bezpečné. Současný vývoj tomu napomáhá. Dbejte proto na to, aby komunikace na pracovišti mohla být otevřená a upřímná. Snažte se poskytovat na pracovišti možnost zpětné vazby – a to jak motivační, tak také ryze pracovní. Pokud budou mít zaměstnanci možnost pravidelných porad, kde si budou moci vykomunikovat případné potíže, ale i úspěchy v týmové práci, přispějete významně k prohlubování spolupráce a zlepšení výsledků práce. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!