Právě se nacházíte: Domovská stránka Hydepark Interview s Markétou Boreckou a Zuzanou Jurovou z projektu FOREWEAR
Získejte radu od našich odborníků zdarma!
<
Petra Vitinová
Petra Vitinová
založení společnosti
Petra Vitinová
založení společnosti
Zaslat dotaz
Máte dotaz na našeho odborníka?

Zeptejte se nyní a dostanete odpověď zdarma!

Aleš Krabs
Aleš Krabs
tvorba webu
Aleš Krabs
tvorba webu
Zaslat dotaz
Máte dotaz na našeho odborníka?

Zeptejte se nyní a dostanete odpověď zdarma!

Robert Knotek
Robert Knotek
internetový marketing
Robert Knotek
internetový marketing
Zaslat dotaz
Máte dotaz na našeho odborníka?

Zeptejte se nyní a dostanete odpověď zdarma!

>

Interview s Markétou Boreckou a Zuzanou Jurovou z projektu FOREWEAR

02. 11. 08:44

Nemáme rády plýtvání. Tak vznikla Výměna oblečení a z ní projekt FOREWEAR

Projekt využívající výměny nenošeného oblečení FOREWEAR vyhrál letos v květnu mezinárodní soutěž Social Impact Award pořádanou HUBem Praha – a pro jednu z jeho zakladatelek, Markétu Boreckou, nastaly paradoxně krušné časy. Původní tým měl na léto pevné plány a Markétě nezbývalo, než se pustit do projektu na vlastní pěst, nebo výhru vrátit.

Našla si k sobě vystudovanou módní návrhářku Zuzku Jurovou a společnými silami dokázaly projekt během pár měsíců nastartovat do dnešní podoby, kdy je zavedený a zažívá popularitu i na sociálních sítítch. Sbírají nenošené oblečení, které každému z nás zbytečně leží ve skříni, a distribuují jej potřebným či vyrábějí z obnošených kousků designové doplňky.

 

http://www.forewear.cz/

 

FOREWEAR tým M. Borecká a Z. Jurová1. Čím jste chtěly být jako děti? Mají tyto dětské sny souvislost s Vaší dnešní činností? 

 

Markéta Borecká: Jako dítě jsem četla dobrodružné knížky, například od Karla Maye nebo Maxe Branda, a chtěla jsem zažívat podobná dobrodružství jako jejich hrdinové. Není to konkrétní povolání, ale určitě mne to ovlivnilo hodnotově a také tím, že se nebojím objevovat a poznávat nové, měnit prostředí, cestovat a žít v zahraničí.

 

Zuzana Jurová: Myslím, že to, čím jsem chtěla být jako dítě, by se dalo nazvat hadrářkou nebo pentlářkou :) Prostě jsem se ráda parádila a ráda jsem překreslovala obrázky z knížky s pohádkami, kde byly princezny v krásných šatech. Vystudovala jsem oděvní návrhářství a myslím, že v projektu FOREWEAR se ještě budu moci v tomto směru vyřádit.


2. Co bylo impulzem k tomu, že jste se rozhodly podnikat? A proč FOREWEAR?

 

Markéta: S podnikáním mám již několik let zkušenosti a k projektu Výměna oblečení (nyní FOREWEAR, Móda navždy) jsem se dostala z přirozené potřeby zbavit se nenošených oděvů a získat jiné pěkné kousky. Zkrátka nenávidím plýtvání.

 

Zuzka: Sama zatím nepodnikám, ale časem bych ráda navrhovala své vlastní kolekce a oblečení na zakázku. K Markétě jsem se dostala přes kamaráda, když hledala někoho do projektu, aby jí ho pomáhal řídit. Jsem ráda, že si vybrala mě. Časem se projekt FOREWEAR formuje do podoby, která mě vážně baví, hodně se toho mohu naučit a věřím, že časem nás projekt bude moci i živit.



3. Kolik času denně trávíte řízením projektu? Dá se říci, zda se tato veličina postupem času mění?

Markéta: Projektu FOREWEAR se věnuji 2–3 hodiny denně. Většinou jde o důležité schůzky a podstatná rozhodnutí. Hodně toho zastane Zuzka, která má na starost realizaci. Zbytek času věnuji svým dalším aktivitám kolem vyhledávání a výběru lidí pro firmy (především obchodníků a obchodních manažerů) v ETON Business Consulting.

 

Zuzka: Já se projektu věnuji 4–5 hodin denně, což je zhruba stejně jako v jeho začátcích. Někdy je to více, učím se spoustu nových věcí a věnuji se jim ráda, takže čas dost utíká.

 

4. Jakými vlastnosti by měl úspěšný podnikatel oplývat?

 

Markéta: Musí ustát nejistotu, kdy neví, co přesně nastane a čemu se bude muset věnovat v blízké budoucnosti. Nikdo mu nedá přesný návod, co má teď udělat a jak na to, a musí si poradit a sám se rozhodnout. Další podstatnou vlastností je dotazování lidí v okolí na zpětnou vazbu, na jejich názor i radu. Schraňování nápadů a strach o ně k ničemu nevedou, lepší je jít s nimi ven a uzavírat partnerství.

 

Zuzka: Tady souhlasím s Markétou, byly to i jedny z prvních slov, které mi řekla, když jsme spolu začaly pracovat. Důležitá je pokora a nikdy si nezačít myslet, že jsme snědli všechnu moudrost světa. Víc hlav víc ví.



5. Kdybyste mohly v životě něco udělat jinak, co by to bylo?

 

Markéta: Méně bych studovala. Vystudovala jsem dvě VŠ a nyní dokončuji doktorské studium ve Švýcarsku, což mi bere hodně času a energie. Ovšem těžko zpětně soudit, protože když bych neodjela do St. Gallenu a nezačala studovat doktorát, nejspíš bych neudělala krok k ukončení zaměstnaneckého poměru a nezačala podnikat na volné noze. Vše má nějaký důvod. 

 

Zuzka: Myslím si, že nad tímhle je zbytečné přemýšlet. Jestli bylo něco špatně, tak bylo – a teď už to je jedno.

 

6. Kde čerpáte inspiraci? Máte oblíbené místo či činnost, které vás nabijí?

Markéta: Inspirující je prostředí HUB Praha, odkud na projektech pracuji a kde se každý den setkám s někým zajímavým. Doporučuji také Mash-upy – krátké prezentace 15 prospěšných projektů.

 

Zuzka: Nejvíce inspirace mi přináší lidé kolem mě, ať už osobně nebo na internetu a v knížkách. Někdy člověku inspirace spadne rovnou do klína, jen si jí všimnout! Hlava toho za den vymyslí opravdu dost.


7. Jak trávíte volný čas?


Markéta: Ve volném čase většinou pokračuji v práci na projektech, protože ta pro mne moc nekončí. Chodím ale pravidelně na taneční tréninky, kde se mi daří úplně vypnout a na práci vůbec nemyslet.

 

Zuzka: Ráda někdy prostě nic nedělám. Také kreslím, šiji, vařím, jezdím na snowboardu (už aby byl sníh!), poslouchám hudbu a jen tak chodím po Praze.

 


8. Co pro vás bylo v realizaci projektu doposud nejtěžší, resp. největší výzvou?

 

Markéta: Nejtěžší bylo ustát situaci, kdy jsme po výhře v Social Impact Award v květnu měli jako původní tým Výměny oblečení (ve kterém nás bylo celkem 5) před sebou závazek během 3 letních měsíců intenzivně na projektu v HUBu pracovat. A zjištění, že všichni 4 ostatní již mají pevné plány a tudíž se projektu nebudou věnovat. Sama jsem měla také plány a stála jsem před rozhodnutím, jestli výhru vrátit, nebo do toho jít sama svými silami. Nakonec jsem se rozhodla jít do toho a najít si k sobě nového člověka. Podařilo se – a jsme o několik mílových kroků dál.

 

Zuzka: Pro mě je celý projekt výzvou, nic takového jsem doposud nedělala. Ze začátku jsem hodně přemýšlela o tom, jestli je vůbec řízení projektu něco pro mě. Při studiu jsem si sice vyzkoušela organizaci větších výstav, přehlídek a podobně, ale to byla jediná má zkušenost. Po dvou a půl měsících v projektu vím, že je to další možný směr, kam se v pracovním životě ubírat. .



9. Co považujete za nejvýhodnější investici v rámci podnikatelského projektu?

 

Markéta: Nejvýhodnější investice je určitě věnovat vlastní čas a dělat všechny aktivity s projektem související. Je to neuvěřitelná škola projektového řízení, marketingu a PR i strategického a byznysového uvažování. Věnuji tomu spoustu času, ale neustále se učím, a to se mi vrací.

 

Zuzka: Nejvýhodnější je věnovat čas a energii, vsechno se totiž skvěle vrací. Někdy to vypadá, že si projekt žije vlastním životem a všechno přichází tak nějak samo, ale nic se samo neděje. Ta energie v tom prostě koluje a denně se vrací v krůčcích kupředu. A navíc je to investice do sebevzdělávání.

 


10. Plánujete v nejbližší době novinky, na které se mohou naši čtenáři těšit? 

 

Obě: Již máme první krásně potištěné designové prototypy výrobků z recyklovaného oblečení FOREWEAR (zápisník, obal na telefon a notebook, tašku a kapsu na zip). Nyní plánujeme vytvoření designové řady ve spolupráci s BOA Design a již v listopadu budete mít možnost výrobky zakoupit. Už víte, co dát svým blízkým leteos pod stromeček?

11. Čím může být Podnikátor.cz přínosný pro začínající i zavedené podnikatele?

 

Markéta: Poskytuje informace na jednom místě, dává inspiraci prostřednictvím příběhů lidí, kteří do podnikání šli. Skvěle však fungují osobní setkání a pravidelný mentoring – a Podnikátor by pro ně mohl být platformou.

 

Zuzka: Když jsem portál Podnikátor projížděla, sama jsem nejvíce ocenila to, o kolika zajímavých lidech si mohu přečíst a nechat se inspirovat jejich myšlenkami. Další skvělá věc jsou tipy pro začínající podnikatele.



12. Co byste poradily čtenáři, který by rád s podnikáním začal, ale zatím nemá konkrétní představu?

Markéta: Začni od toho, v čem jsi nejlepší a odlišuje Tě to od ostatních.

 

Pomůže, když si vydefinuješ své kvality a kompetence (silné stránky) a vybereš třeba jednu z nich – jeden směr, který bude přínosný i pro Tvé okolí, v němž si můžeš začít budovat jméno. Když chceš například něco předávat lidem, zjisti si jejich zájem a odezvu tím, že vymyslíš vlastní kurz na Naučmese.cz

 

Zuzka: Myslím, že bez představy o tom, co chci dělat, to nejde.  A pokud vím, co chci dělat, mám nápad, tak začít klidně od maličkého krůčku. Všechno si raději vyzkoušet, nikoli o tom jen přemýšlet. To se v našem projektu osvědčilo hned na začátku, nepřemýšlet týden o tom, co asi tak lidé udělají, pokud jim nabídnu takovou a makovou službu, ale jít se jich rovnou zeptat.

 

13. O kom z českých/slovenských podnikatelů byste si na stránkách Podnikátor.cz rády přečetly a proč?

 

Markéta: Ráda bych si přečetla o Radimovi Jančurovi ze Student Agency, který má odvahu v českém prostředí zavádět novoty. Dále pak o Zbyňkovi Frolíkovi z Linetu, který je příkladem nejen v silném zapojení do společensky prospěšných (CSR) aktivit. 

 

Zuzka: Ráda bych si přečetla o majitelích obchůdku Swap of clothes PRAGUE.

Autor: Mgr. Pavla Lokajová

Líbí se Vám článek?
Výhody pro Vás
1
Možnost pokládat dotazy odborníkům a jejich odpovědi přímo Vám zdarma!
2
Veřejný profil Vás nebo Vaší firmy na podnikátorovi zdarma!
3
Velké množství slev na služby Podnikátora!
4
Užitečné informace e-mailem z témat, které si sami nadefinujete!
Registrovat se cca 30 vteřin
Ke stažení

Zpracovávám...